Ephora Solutions wil een hub voor circulaire economie worden

4 juli 2022

Het recyclen en waar mogelijk ‘upcyclen’ (waarbij het product wordt verwerkt tot één of meerdere nieuwe producten) van materiaalstromen binnen de hele keten van een bepaalde industrie, dat is de ambitie van het jonge bedrijf Ephora Solutions. Door het benaderen van circulariteitsvraagstukken vanuit een sociaal en ecologisch perspectief willen ze hun bijdrage leveren aan een circulaire economie.

Een van de mede-oprichters, Camilla Visconti, is optimistisch: "We willen een brug vormen als het gaat om samenwerken, zodat partners Ephora Solutions kunnen inzetten om de cirkel van product- en/of afvalstrome in hun bedrijf te sluiten."

Wat is de core business van Ephora Solutions?

Op dit moment zijn we bezig met jute koffiebonenzakken,
om deze te upcyclen tot een waardevol product voor andere bedrijven. We kozen de naam Ephora voor ons bedrijf omdat het een vrouwelijke naam is die representatief is voor ons als twee vrouwelijke oprichters. Maar voor ons heeft de naam ook een soort open einde, ons bedrijf beweegt mee met de vraag.

Hoe is het bedrijf begonnen?

Mijn mede-oprichter Evi-Mara van Beekhuizen heeft stage gelopen bij een koffie-importeur van speciale koffie’s, ‘This-Side-Up’. Daarbij was steeds weer de vraag hoe ze hun afvalstromen konden minimaliseren. Want: De koffie kwam binnen in jutezakken met een plastic zak erin voor extra bescherming, een zogenaamde hermetische zak. Maar na gebruik werden beide zakken als afval beschouwd. Er moest een manier zijn om dit materiaal opnieuw te gebruiken.

Bij het zoeken naar geïnteresseerde bedrijven was er zelfs bijna een deal met een partner die de hermetische zakken wilde gebruiken voor de opslag van gewassen voor boeren. Door de Covid pandemie stegen echter de verzendkosten en ging deze samenwerking helaas niet door, wat ons noodzaakte naar nieuwe wegen te zoeken.

Daarbij zijn we op zoek gegaan naar mogelijkheden om jute te recyclen. We vonden in Saxion Hogeschool een partner om dit onderzoek voort te zetten waarbij we hun machines konden gebruiken. Tegelijkertijd won Ephora een beurs in de WWF Student Innovation Challenge zodat we geld hadden voor testen en onderzoek in samenwerking met het ‘Saxion Hogeschoollab’. We vonden weefbedrijf 'Zwartz' dat vanaf september gaat weven met onze gerecyclede jute. De start was dus wel wat traag maar uiteindelijk wel goed. We willen gaan uitbreiden, maar hebben nog geen nieuwe projecten.

Welke mensen werken er bij jullie en wat is de link met WUR?

Evi-Mara en ik hebben allebei bij WUR het MSc-programma's Milieubeleid en Stedelijk Milieubeheer afgerond. Roos van Buren heeft eerst als stagiaire voor ons gewerkt. De fijne samenwerking heeft ertoe geleidt dat zij onze derde medeoprichter is. Ze heeft inmiddels haar MSc Biobased Sciences afgerond en doet nu verkennend onderzoek naar nieuwe projecten. Ze heeft expertise in zogenaamde ‘levenscyclus analyse’ en dat is zeer waardevol voor ons bedrijf.

Wat zijn de voordelen van werken op Wageningen Campus?

Het was erg nuttig om het Ideation Program van StartHub te doen. Je krijgt de tools om ideeën voor je startup te verkennen, wat erg handig is. We volgden ook cursussen ondernemerschap bij StartHub. Door het werken met de mensen van StartHub konden we onze ideeën verfijnen. Ze moedigden ons aan en hielpen ons bij het opbouwen van ons netwerk. We willen hierbij zeker ook Martin van Zwol noemen, onze adviseur vanaf het allereerste begin.

Maken jullie gebruik van de faciliteiten op de campus?

We konden kantoorruimte bij Starthub gebruiken om ons bedrijf te starten en hebben nu een lidmaatschap bij Plus Ultra zodat we de flexruimte kunnen gebruiken. Daar is in ieder geval een van ons vaak te vinden. De zakken die we verzamelen slaan we op in een magazijn van de ouders van Evi-Mara in Beesd maar alles wat we op dit moment nodig hebben voor ons bedrijf is op de campus.

Met minder covidbeperkingen komen veel collega's van startups nu ook terug naar Wageningen om in Plus Ultra II te werken. Tijdens de door StartHub georganiseerde evenementen gaan we in gesprek met andere ondernemers die vaak met soortgelijke problemen worstelen. We kunnen leren van anderen, recent nog op het gebied van Intellectueel Eigendom (IP).

Hoe zie je de toekomst van jullie bedrijf?

We zouden graag zien dat Ephora Solutions zich ontwikkelt tot een breed portfolio van verschillende upcycling oplossingen. Binnen een circulaire economie moet je samenwerken met andere partners. We willen daarbij fungeren als een soort brug zodat partners Ephora Solutions kunnen inzetten om de cirkel van product-/afvalstromen in hun bedrijf te sluiten. Voorlopig zijn we bezig met jute zakken, maar we gaan ook graag andere afvalstromen aanpakken.

Hoe zie je de toekomst op de campus?

Onze toekomst ligt in Nederland, want hier is veel begrip en knowhow op het gebied van de circulaire economie. Maar dat hoeft niet perse in Wageningen te zijn. We kunnen overal werken. Misschien verhuizen we in de toekomst van naar een plek met meer opslagruimte. Maar Wageningen is een goede plek om te starten. En een netwerk van familie en vrienden blijkt van fundamenteel belang voor een startup.