Food Valley Scholenconferentie 2016

Op maandag 19 september 2016 kwamen ruim 100 docenten, studenten en scholieren uit het voortgezet en hoger onderwijs uit de regio Food Valley samen op de Food Valley Scholenconferentie. Dit jaar was Wageningen University & Research gastheer van de conferentie.

Hoe richt je je onderwijs in, rekening houdend met een wereld die razendsnel verandert? Dit was één van de vragen waarmee het Platform Onderwijs2032 haar onderzoek naar het onderwijs in de toekomst startte.

Duurzaamheid in bedrijf

De vierde Food Valley Scholenconferentie met als titel ’Duurzaamheid in bedrijf‘ stond in het teken van onderwijspraktijken gericht op een duurzame toekomst met speciale aandacht voor de relatie met het bedrijfsleven.

Na de ontvangst met koffie, thee en koek werd de Food Valley Scholenconferentie geopend in een van de collegezalen van het Orion van Wageningen University. In de introductie werd het belang van de conferentie genoemd en gesproken over het uitgebreide aanbod aan kwalitatief goede workshops. Aan de hand van een dialoog tussen twee acteurs van Helder Theater, die een enthousiaste student van de minor Educatie en een ietwat minder uitgelatene docent speelden, werd het publiek geattendeerd op vragen als: wat valt er tegenwoordig nog te innoveren? Wat is de rol van docenten als er straks nog meer geautomatiseerd is? En wat kun je je leerlingen daarover leren?

Platform Onderwijs 2032

Na deze introductie was het woord aan Theo Douwma, voorzitter van de Regiegroep Platform Onderwijs 2032. Dit platform houdt zich bezig met hoe scholieren voorbereid kunnen worden op de samenleving en arbeidsmarkt van 2032. Dit doen zij door te kijken naar wat kinderen zouden moeten leren en niet hoe ze dat zouden moeten doen. De scholen zouden zelf de vrijheid moeten behouden om te beslissen hoe ze hun onderwijs aanbieden, zolang wat de leerlingen leren maar gelijk is.

Platform Onderwijs 2032 kwam met de volgende punten van advies:

  • een vaste basis aan kennis en vaardigheden opdoen, waarmee ze vakoverstijgend leren denken en werken;
  • hun kennis en vaardigheden verdiepen en verbreden, met hun eigen mogelijkheden en interesses als leidraad;
  • zich als persoon vormen wanneer het gaat om de ontwikkeling van hun identiteit, hun creativiteit en een gezonde leefstijl.

Meer over Platform Onderwijs 2032

Inspirerend netwerken

Na de eerste twee workshopronden en een heerlijk diner in het Restaurant van de Toekomst vertrokken de deelnemers naar de laatste workshopronde met aansluitend het slot van de scholenconferentie. De acteurs van Helder Theater vatten op zeer vermakelijke wijze de conferentie samen. Zo vertelde zij uitbundig over de workshops die zij hadden gevolgd, de mensen die zij hadden gesproken en wat hen allemaal was opgevallen. Verder vroegen zij aan het publiek om één woord dat zij met de conferentie associeerden naar een link van de website answergarden.ch te sturen. Woorden die het meest werden genoemd: inspirerend, netwerken, leerzaam, informatief en vernieuwend.

Studenten van Wageningen University hebben, in het kader van de minor Educatie, verslagen van de workshops gemaakt. Deze kunt u via onderstaande link teruglezen.

Naar de verslagen