Strokenteelt internationaal in de belangstelling

8 juni 2018

Op woensdag 6 juni brachten 120 onderzoekers uit heel Europa een bezoek aan twee strokenteeltproeven van Wageningen University & Research. De onderzoekers waren onder de indruk van de grootschalige toepassing van gewasdiversiteit op een perceel van 42 hectare op het bedrijf ERF bv in de Flevopolder.

In het kader van twee EU projecten rond gewasdiversiteit brachten woensdag 6 juni 120 onderzoekers afkomstig uit heel Europa een bezoek aan strokenteeltproeven van de WUR. De twee EU projecten, LegVALUE en DiverIMPACTS zijn beide gestart in 2017 met als doel om gewasdiversiteit in te zetten voor productieve, weerbare en duurzame Europese productieketens. WUR participeert in beide projecten. De onderzoekers namen een kijkje op twee strokenteeltpercelen in de Flevopolder. De groep bracht allereerst een bezoek aan het grote strokenteelt perceel (42 ha) van biologisch bedrijf ERF bv. Hier worden vijf gewassen (gras-klaver, spinazie, aardappel, bloemkool en peen) geteeld in een rotatie van 1:6, in stroken van 6, 12, 24 en 48 meter breed. ERF bv is sinds 2017 gestart met strokenteelt en is hierin uniek in Europa, de schaal van strokenteelt is nog niet eerder zo toegepast in Europa. De betrokkenen bij ERF bv zijn zeer positief over de ervaringen tot dusver.

Grootschalige toepassing strokenteelt

De groep onderzoekers was onder de indruk van de manier hoe we in Nederland (grootschalig) strokenteelt toepassen. Er was volop belangstelling voor de effecten op ziekte- en plaagdruk en de potenties van strokenteelt voor bovengrondse biodiversiteit. Daarnaast was er discussie over de mogelijke uitdagingen die strokenteelt met zich mee brengt. Ze waren vooral nieuwsgierig naar de mechanisatie en oogst. Roy Michielsen, medewerker bij ERF bv en nauw betrokken bij de strokenteelt proef, was aanwezig om de onderzoekers hierop antwoorden te verschaffen.

Onderzoekers in het veld bij ERF bv

Het tweede bezoek was aan het biologisch proefbedrijf de Broekemahoeve (WUR | Open Teelten), in Lelystad. Op deze proeflocatie ligt een strokenteelt experiment, uitgevoerd in het kader van het onderzoeksprogramma Beter Bodembeheer. Walter Rossing, werkpakketleider bij DiverImpacts stelde verheugd vast: “we hebben grootschalige strokenteelt op netvlies van Europese onderzoekers gezet”. Hiermee zal de WUR verder bij dragen aan de internationale kennisontwikkeling voor gewasdiversiteit.