Tristan van der Beek wint Biologie Olympiade, ook vierdeklasser in internationale team

2 juni 2022

De winnaars van de 32e Nederlandse Biologie Olympiade zijn bekend. Tristan van der Beek (17) uit Wildervank bleek na een spannende en intensieve finale week de beste. Hij zal samen met Bas Krikke (17), Allie Zong (16) en Mila Koekoek (18) Nederland vertegenwoordigen op de Internationale Biologie Olympiade die in juli in Yerevan, Armenië wordt gehouden. Bijzonder is dat Allie pas in de vierde klas zit, terwijl de anderen net hun eindexamens hebben afgerond.

Afgelopen week konden de achttien beste biologieleerlingen van Nederland zich meten in de finale van de Nederlandse Biologie Olympiade, die na twee jaar weer op locatie kon plaatsvinden bij Wageningen University & Research. In een intensief en gevarieerd programma met masterclasses kwamen alle facetten van de biologie terugkwamen. De leerlingen volgden pittige colleges over onder andere neuropathologie, synthetische biologie en plantenfysiologie, konden hun dissectievaardigheden demonstreren op een aardworm, en leerden hoe ze sequencing data konden interpreteren.

Biologie Olympiade

De Biologie Olympiade is een jaarlijks terugkerende wedstrijd voor middelbare scholieren. “De groep van finalisten vormt de echte top van de biologieleerlingen in Nederland, iets om trots op te zijn”, aldus Ward de Ridder, medeorganisator van de Biologie Olympiade. “We dagen deze slimme jongeren eerst uit met een voorronde op school, waar meer dan 6.000 bovenbouwleerlingen aan meededen. Bij de tweede ronde, verzorgd door Naturalis, streden de beste honderd om een plek in de finale. Tot slot is er in Wageningen een week tijd voor biologisch topprestaties, maar ook veel gezelligheid met elkaar. We selecteren daar de beste vier voor het internationale team.”

Klaar voor de internationale strijd

Het team kijkt uit naar de Internationale Biologie Olympiade die van 10 tot en met 17 juli plaatsvindt in Yerevan, Armenië: “Ik heb er heel veel zin in, niet alleen om Armenië te ontdekken, maar vooral ook om alle andere internationale leerlingen te ontmoeten”, zegt Tristan. Bas voegt toe: “Het is vooral fijn dat de Internationale weer op locatie kan plaatsvinden. Vorig jaar deed ik mee aan de Internationale Scheikunde Olympiade, die toen helaas online was.” De top vier heeft nog geen tijd om uit te rusten, ze zullen druk bezig zijn met de voorbereidingen voor de internationale.