Lesmateriaal over bijen voor basisscholen

12 juni 2017

Benieuwd naar het geheime leven van bijen? Nu is er een lespakket voor de basisschool, met verschillende suggesties en ideeën voor opdrachten en excursies en met links naar leuke filmpjes. Het pakket bevat materiaal voor alle groepen.

Wat is het belang van kleine gebiedjes voor bijen en waarom zijn bijen en hommels belangrijk in de natuur? Wat heeft een bij allemaal nodig in zijn leefgebied? En hoe kun je de bijen helpen? In de lessen gaan de leerlingen bijvoorbeeld op zoek naar bijen in de buurt. Of maken hun eigen bloembakken of insectenhotel.

Zoekkaart voor beestjes

Het lespakket bevat een bijen-kleurplaat bij voor de jongere kinderen en de hogere groepen kunnen aan de slag met de ‘zoekkaart voor beestjes op bloemen’. Daarmee komen de kinderen achter de verschillen tussen bijvoorbeeld bijen en zweefvliegen en leren ze ook een aantal verschillende vlinders kennen. Weet jij bijvoorbeeld hoe de Gewone Geurgroefbij er uit ziet? Of het Bont Zandoogje?

Regio Holland Rijnland

Dit lespakket is een initiatief van Stichting Land van Wijk en Wouden en Samen Duurzaam Holland Rijnland, en is mede mogelijk gemaakt door Fonds 1818 en Provincie Zuid-Holland.

Lesmaterialen downloads

Alle materialen zijn hieronder te downloaden.