'Maak technologie en digitalisering tot verplicht onderdeel in elke opleiding'

17 juni 2020

Afgelopen maandag vond de Jaarconferentie van Techniekpact plaats. Centraal thema op deze conferentie was de doorontwikkeling van het Techniekpact. Bestuurders van onderwijs, bedrijfsleven, werkgevers, werknemers, regio’s en het Rijk tekenden in 2013 het Techniekpact om zo ‘door structurele aanpak zorg te dragen voor een goed opgeleide beroepsbevolking met voldoende slimme en vakbekwame technici voor de banen van nu ėn van morgen’.

Als voorzitter kreeg Thea Koster de opdracht – vanuit de ministeries EZK, OCW en SZW - een advies uit te brengen voor de toekomst van het Techniekpact. Op de Jaarconferentie presenteerde Koster haar advies. Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) was hierbij aanwezig.

Lees verder over de doorontwikkeling van Techniekpact en bekijk de gehele uitzending van de Jaarconferentie.

Wageningen University & Research en Techniekpact

Tijdens het Jaarcongres werd het thema docentprofessionalisering en docententekort aan de orde gesteld. Reina Kuiper en Jamila de Jong van Food Valley Netwerk VO-HO vertellen in het Techniekpact online magazine hoe Wageningen University & Research vo-docenten traint en ondersteunt doormiddel van nascholingen en Docent Ontwikkelteams.

Voor het voortgezet onderwijs heeft Food Valley Netwerk VO-HO de Junior Consultancy Training ontwikkeld. Scholieren krijgen vanuit bedrijfsleven of onderzoeksinstituten een opdracht en werken aan plantaardige burgers met vleesstructuur of een algenreactor.

Wetenschapsknooppunt Wageningen University brengt wetenschap in de klas. Een onderdeel van het aanbod is ‘Wetenschappers in de Klas’. WUR-wetenschappers bezoeken bassischolen en geven les over onderwerpen als Bijzonder bodembeestjes of De geheimen van melk. Het Wetenschapsknooppunt is een samenwerking tussen Wageningen University & Research en Christelijke Hogeschool Ede.

Klik voor meer informatie over het aanbod op een van de onderstaande links:

WUR bereidt zich voor op een nieuwe fase in het Techniekpact. StartHub Wageningen werkt samen met FabLab Wageningen aan een community van MKB en studentondernemers in onze regio. Inspiratie, Innovatie, kennis en expertise over nieuwe technologie komen hier samen!

Ben je ook enthousiast over wetenschap en technologie en wil je dat samen met ons vertalen naar een les of opdrachten voor in het basis- of voortgezet onderwijs? Schroom niet om contact met ons op te nemen.