Havo Profielwerkstukprijs gewonnen door Beatrice Verweij van Het Streek

18 april 2017

Woensdag 12 april jl. vond de prijsuitreiking plaats van de Food Valley Havo Profielwerkstukprijs 2017, uitgeschreven door Aeres Hogeschool Wageningen en de Christelijke Hogeschool Ede. Beatrice Verweij van Het Streek in Ede won dit jaar de eerste prijs met haar werkstuk ‘Resistentie bij de schimmel Aspergillus fumigatus'.

De jury was opnieuw positief verrast door het hoge niveau van de ingezonden werkstukken en de enthousiaste presentaties. Bij het winnende werkstuk was de jury vooral lovend over het gedegen onderzoek, de relevantie ervan voor de samenleving en de hoeveelheid werk dat de winnares heeft verzet.

De tweede prijs werd gewonnen door Janiek Visscher en Vera Paarhuis van het Greijdanus College in Zwolle, met hun werkstuk ‘De wetenschap achter kaas’.  De jury gaf aan onder de indruk te zijn van het enthousiasme van het team, dat zowel in het werkstuk als in de presentatie duidelijk zichtbaar was.
De derde prijs ging naar Lisette Prins en Marit Veenman van het Melanchthon in Bergschenhoek voor hun werkstuk ‘Het ideale broodje hamburger’. De jury gaf het team o.a. complimenten voor het aanhaken op de thema’s die nu relevant zijn, zoals gezonde voeding en obesitas. En ook voor hun vermogen om tijdens het maken van het werkstuk kritisch te blijven.

Tot 1 maart jl. konden havisten uit het hele land hun profielwerkstukken indienen om mee te dingen. De jury beoordeelde op de volgende punten:

• inhoud
  • originaliteit
  • helderheid en structuur
  • de onderzoeksvraag moet centraal staan
  • creativiteit
  • redactie
  • presentatie (layout)

Drie werkstukken werden genomineerd, de makers mochten 12 april jl. hun werk presenteren aan de jury, die daarna bepaalde wie de nummers 1, 2 en 3 werden. De Food Valley Havo Profielwerkstukprijs werd twee jaar geleden voor het eerst ingesteld door de Christelijke Hogeschool Ede en Aeres Hogeschool Wageningen (voorheen: Stoas Wageningen | Vilentum Hogeschool). Het jaarlijkse thema voor deze PWS-prijs is Groen en Gezond, met onderwerpen als plant, dier, duurzaamheid, voeding en gezondheid. Beide hogescholen zijn actief binnen het Food Valley scholennetwerk.