Drie gouden medailles voor Nederland bij de 30e Internationale Biologie Olympiade

22 juli 2019

SZEGED, HONGARIJE – Het Nederlandse team heeft haar beste prestatie ooit geleverd bij de Internationale Biologie Olympiade. Er werden drie gouden medailles gewonnen: Ward de Ridder (18) uit Gouda werd negende van de wereld, Tim van Dijk (17) uit Oeffelt en Lars Willighagen (18) uit Eindhoven eindigden ook in de top-10%. Berit Kooter (16) uit Amsterdam behaalde een prachtige zilveren medaille. Nederland heeft hiermee de beste leerling van Europa.

Van 14 tot 21 juli kwamen de beste 289 biologieleerlingen uit 73 landen bij elkaar voor de “olympische spelen” voor biologie. De leerlingen werden met verschillende experimenten en theorietoetsen over allerlei biologische onderwerpen uitgedaagd om te laten zien dat zij de wetenschappers van de toekomst zijn. Ward en Tim vielen vorig jaar ook al in de prijzen bij de biologieolympiade in Iran.

Het Nederlandse team is afgelopen jaar geselecteerd en getraind uit 10.000 deelnemers aan de voorronde. “Alle organisatoren en betrokkenen dragen hun passie voor biologie uit aan onze talentvolle en leergierige deelnemers”, aldus Roel Baars, leider van het Nederlandse team. “De leerlingen genieten enorm van de uitdaging en de internationale vriendschappen. We zijn ongelofelijk trots op alle vier onze medaillewinnaars!” Bij de olympiade ontvangt 10% een gouden medaille, 20% zilver en 30% brons.

De Nederlandse Biologie Olympiade wordt jaarlijks georganiseerd met ondersteuning van het ministerie van OCW, Wageningen University, Cito, NIOO-KNAW, SLO en Food Valley Netwerk VO-HO, en wordt gesponsord door Seed Valley, ASML, Nibi, NVON, Pearson, 10voorBiologie, Biologie voor Jou, Noordhoff Uitgevers, Texas Instruments en Wetenschap in Beeld.

N.B. Dit bericht werd op drie plaatsen aangepast, nadat de officiële uitslag bekend werd gemaakt. Ward bleek niet een achtste, maar een negende plek te hebben behaald, Tim en Lars zaten niet in de top-25, maar wel in de top-10% en Nederland had met Ward de beste leerling in Europa, maar Hongarije was gemiddeld het beste team.

De volledige uitslag van de IBO2019 staat op http://ibo2019.org/node/61.