WYI 2023 winnares Elise van den Berg naar Des Moines in de VS voor het Global Youth Institute

19 december 2023

Afgelopen oktober bezocht Elise van den Berg, de winnaar van het 2023 Wageningen Youth Institute, de World Food Prize Foundation. Daar nam ze deel aan het jaarlijkse Global Youth Institute (GYI) samen met ruim 150 andere scholieren.

The Global Youth Institute in Des Moines

Opgericht in 1986, de World Food Prize Foundation is van mening dat het betrekken van jongeren cruciaal is voor het creëren van een duurzamere wereld waar iedereen toegang heeft tot voldoende en gezond voedsel. Het Global Youth Institute van de World Food Prize Foundation is een vierdaagse academische conferentie voor scholieren over mondiale voedselzekerheid. Uit landen als de Verenigde Staten, Mexico, Honduras, China, Zweden en Nederland waren 150 ambitieuze scholieren geselecteerd om deel te nemen aan het GYI.
Naast het deelnemen aan interactieve workshops en het bijwonen van de befaamde International Borlaug Dialogue sessies, kregen scholieren dit jaar ook de unieke kans om in gesprek te gaan met internationale experts tijdens rondetafelgesprekken.

Met het onderzoek ‘How water pollution affects food security in rural Ecuador’, had Elise van den Berg van het Greijdanus College uit Hardenberg afgelopen maart het Wageningen Youth Institute gewonnen. Tijdens het GYI mocht Elise de uitkomsten van haar onderzoek en advies presenteren aan Dr. Howarth Bouis (2016 World Food Prize winnaar) en Dr. Kenneth Monjero (biotechnoloog bij Kenya Agricultural and Livestock Research). De experts waren beiden zeer onder de indruk van Elise’s onderzoek.

Elise over haar week in Des Moines: 'Het was een zeer leuke en leerzame ervaring. Je leert echt hoe het met de agrarische sector rond de wereld gesteld is en ziet dan ook dat er veel interessante technieken en technologieën worden ontwikkeld. Ook heb ik voor het eerst meegemaakt hoe het eraan toe gaat op een professionele conferentie en kwam ik in contact met echte professionals. Uiteindelijk heb ik contacten overgehouden van over de hele wereld.'

Delegatie uit Wageningen

Naast Mirjam Troost, coördinator van het Wageningen Youth Institute, gingen de Wageningse Borlaug Scholars Floor Hogendoorn, Yasmin Dijksterhuis en Dennis Vlegels (alle drie WUR master studenten) mee naar het Global Youth Institute. Floor was geselecteerd als Group Leader van de GYI en heeft tijdens de conferentie scholieren begeleid en was een van de moderatoren. Yasmin gaf een toespraak hoe jongeren meer impact kunnen maken in de landbouw en was een van de experts tijdens de rondetafelsessie. Als jeugdvertegenwoordiger in de Raad van Adviseurs van de World Food Prize Foundation, was Dennis ook aanwezig bij de Global Youth Institute als een van de experts.

Zelf meedoen?

Geïnteresseerd geraakt om zelf ook mee te doen aan het Wageningen Youth Institute? Als leerling kan je hiervoor opgeven maar ook docenten hebben de kans hier aan mee te doen met de hele klas. Meer informatie vind je via de button

Meedoen aan de Global Challenge