Banner
UITGELICHT - Seminar Healthy Food Choices - Berlijn, 21 januari
Hoe bedrijfsleven, wetenschap en overheid samen een gezonder eetpatroon bij burgers stimuleren
Datum: 21 januari 2013
Tijd: 15.00 – 16.30 uur
Locatie: Holland stand H18
Toegang: vrij
Ondanks dat iedereen weet dat gezonde voeding belangrijk is, maken consumenten vaak andere keuzes. Het blijkt dat het kenmerk ‘gezond’ op het keuzemoment vaak geen issue is. Consumenten kijken naar prijs, gemak en smaak. Dat is op het moment van keuze tastbaar voor ze, hun (toekomstige) gezondheid is dat niet. Bovendien leeft er het vooroordeel dat gezond eten duurder is. Er is en wordt veel gedaan om de keuzes te sturen richting de gezondere variant, maar deze inspanningen hebben niet altijd effect .
Waarom is een samenwerking binnen de gouden driehoek overheid-bedrijfsleven-wetenschap essentieel om succesvol gezonde voedingskeuzes te stimuleren? Dit interactieve seminar belicht mogelijkheden, voorbeelden en toekomstperspectieven. Tijdens het seminar is een actieve bijdrage van het publiek gewenst. Debatteert u ook mee aan de hand van prikkelende stellingen? Voorzitter is Wouter Verkerke van Wageningen UR. Gastsprekers zijn:
Onno Franse programmadirecteur Healthy Living & Climate Action bij Royal Ahold. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van internationale voedselproductie en marketing, met een focus op bedrijfsontwikkeling en nieuwe trends.
Kees de Graaf professor Sensoriek en Eetgedrag bij de Afdeling Humane Voeding van Wageningen UR. Hij publiceerde meer dan 150 originele wetenschappelijke publicaties over psychologische en biologisch beslissende factoren van voedselinname en voedselkeuze.
Mevrouw Nevin Özütok stadsdeelwethouder Amsterdam, stadsdeel Oost.
Sprekende voorbeelden van samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en wetenschap zijn Fruit4Sport en de virtuele supermarkt.
Fruit4Sport
Fruit4Sport bevordert de verkoop van zelfgeproduceerd fruit in Nederlandse sportkantines. Het fruit binnen Fruit4Sport wordt door de sportverenigingen zelf op de omliggende terreinen geplant, verzorgd en geoogst. Zo kan vers fruit een logische plek krijgen in het aanbod van kantines. Het concept brengt de voedselproductie weer dichter bij mensen en laat ze tegelijkertijd gezonder eten. Het is ontwikkeld vanuit de kennis dat sportvelden belangrijke ontmoetingsplekken zijn waar burgers regelmatig te vinden zijn. Hierdoor kan Fruit4sport een groot bereik hebben. Fruit4Sport is een gezamenlijk initiatief van InnovatieNetwerk en Praktijkonderzoek Plant & Omgeving, onderdeel van Wageningen UR.
Virtuele supermarkt
Met de virtuele supermarkt kan Wageningen UR bijvoorbeeld nagaan hoe een gezond eetpatroon is te stimuleren. Of hoe klanten omgaan met keurmerken voor duurzaam of gezond voedsel. Wageningen UR zet de virtuele supermarkt in voor overheid, producenten, detailhandel en marktonderzoekbureaus. De geavanceerde 3Dcomputeropstelling is tijdens de Grune Woche te beproeven op de stand van Wageningen UR, H18-101-03 Live-resultaten van de virtuele supermarkt op de beurs worden tijdens dit seminar bekendgemaakt.
Graag tot ziens op 21 januari 2013 van 15.00 tot 16.30 uur in de meeting room op de eerste verdieping van de Holland stand, H18