Elektronen en CO2 omzetten in vetzuren middels elektrolyse en fermentatie (EFA)

Het doel van EFA is het ontwikkelen van een innovatief, duurzaam en economisch concurrerend proces uit het post-fossiele tijdperk. We doen dit door direct-CO2-gebruik mogelijk te maken met behulp van duurzame energie, middels een combinatie van elektrochemie en fermentatie voor het creëren van vetzuren en microbiële eiwitten.

Op dit moment is de chemische industrie nog sterk afhankelijk van fossiele grondstoffen en energie, en is alleen al in Nederland verantwoordelijk voor 40% van de uitstoot van broeikasgassen. In het EFA-project stellen we een technologie voor die geschikt is voor een post-fossiel tijdperk, gebaseerd op hernieuwbare elektriciteit en koolstofgrondstoffen.

Energie uit duurzame bronnen, b.v. windturbines of zonnecellen zullen in de nabije toekomst in overvloed beschikbaar zijn, vooral wanneer weersomstandigheden optimaal zijn. Echter, de wisselvalligheid van de levering van hernieuwbare elektriciteitsbronnen leidt tot een grote behoefte aan mogelijkheden voor energie-opslag. Dit kan op grote schaal plaatsvinden in chemicaliën. Elektrochemische omzetting van de energie en kooldioxide in mierenzuur of andere organische zuren is een zeer efficiënte manier om het probleem van energieopslag aan te pakken. Om waardeverhogende organische moleculen met een langere keten te produceren uit hernieuwbare energie en koolstofdioxide, combineren we elektrolyse met microbiële moleculen. Daartoe concentreert EFA zich op het maximale gebruik van hernieuwbare energie en grondstoffen, om vetzuren en microbiële eiwitten te produceren via integratie van elektrochemische conversie- en fermentatieroutes.

Projectpartners

Dit project is een samenwerking tussen Wageningen Food en Biobased Research (coördinator), TNO (Sustainable Process and Energy Systems) als onderzoeksinstellingen en de bedrijven KLK Kolb Specialties B.V., Aqua Minerals B.V. en het Ecover Coördinatiecentrum BV..

Financiering

Dit project is gefinancierd uit het Nederlandse subsidieprogramma TSE Industrie Onderzoek & Ontwikkeling 2022, onder projectnummer TIND-22-01-03095331.