TO2-instellingen lanceren impactrapportage 2023

2 november 2023

Recent is de impactrapportage van de TO2-instellingen TNO, WUR, Deltares, NLR en MARIN gepubliceerd. Het magazine van 2023 laat zien hoe de instellingen bijdragen aan een duurzame, schone, gezonde en veilige toekomst voor Nederland. Onderzoek en bijgaande oplossingen worden gepresenteerd in het magazine, dat in nauwe samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat tot stand kwam.

Veel van de onderzoeken worden gefinancierd door de overheid en vaak medegefinancierd door eindgebruikers. Het magazine laat zien welke resultaten hiermee bereikt worden vanuit de betrokken TO2-instellingen.

Maatschappelijke thema’s

Het magazine is onderverdeeld in de bijdrage voor vier maatschappelijke thema’s: 1. Energietransitie en duurzaamheid, 2. Landbouw, water en voedsel, 3. Gezondheid en zorg en 4. Veiligheid. Daarnaast is er ook ruimte gegeven voor het presenteren van sleuteltechnologieën en een innovatieExpo.

“We blijven als land investeren in onderzoek en innovatie, zowel door de overheid als door het bedrijfsleven. We willen onze kennis nog meer benutten en gebruiken voor allerlei toepassingen, in de zorg, in de energie, in de landbouw. Dat is goed voor Nederland, en voor onze planeet. En we werken daarmee ook aan de banen van de toekomst. De TO2-instellingen hebben hierin een cruciale rol. Samen bouwen we zo aan een toekomst waarin Nederland blijft schitteren als een innovatieleider.” – Micky Adriaansens, Minister van Economische Zaken en Klimaat in het voorwoord van het magazine.

Hieronder wordt een korte samenvatting van de projecten binnen de impactrapportage gegeven waarbij Wageningen University & Research een belangrijke rol heeft gespeeld.

Water en Bodem sturende inrichting in Nederland

We zijn in Nederland erg gewend geraakt om het systeem naar onze hand te zetten. Nieuwe woningen, duurzame energie, voedselproductie, natuur, waterberging en recreatie leggen allemaal een claim op de Nederlandse ruimte. Tegelijkertijd zijn er grenzen aan de ‘maakbaarheid’ van Nederland, zoals blijkt uit de stikstofcrisis, klimaatverandering, dalende biodiversiteit en slechte waterkwaliteit. Daarvoor moeten we slimmer omgaan met de natuur. Het doel is om water en bodem sturend het land in te richten. Bijvoorbeeld, door de meest vruchtbare bodems te gebruiken voor voedselproductie en nieuwe woningen in verband met de zeespiegelstijging op hoger gelegen gebieden te bouwen. Deze herinrichting van Nederland is ingrijpend, maar heeft veel voordelen op de lange termijn.

Beter zaaizaad voor Afrika

Één op de tien mensen wereldwijd heeft te weinig te eten. Om in Afrika gewasopbrengsten en voedselproductie te kunnen verhogen is toegang tot kwaliteitszaden van gewassen en rassen nodig die zijn aangepast aan lokale omstandigheden. WUR-onderzoekers dragen bij door samen te werken met overheden, onderzoeksinstituten, bedrijven, ngo’s en boerenorganisaties zodat boeren in Afrika beter zaaizaad krijgen. Dit doen ze door een sectorbenadering: in partnerschappen werken ze aan onderzoek en implementatie van technische innovaties, maar ook aan betere coördinatie en zaaizaadbeleid. Ze testen bijvoorbeeld nieuwe benaderingen om registratie en toelating van nieuwe rassen tot de markt te versnellen en versterken de capaciteit van lokale bedrijven om nieuwe rassen te promoten.

Minder veenafbraak door boeren bij hoog water

De veenbodem in Nederland daalt zo’n halve tot een centimeter per jaar. Dat heeft niet alleen scheefzakkende huizen en drassige weilanden tot gevolg, maar ook extra uitstoot van CO2 door veenafbraak. WUR onderzoekt hoe een hogere waterstand de CO2-uitstoot vermindert en hoe melkveebedrijven kunnen mee veranderen. Het doel is om de grondwaterstand in veenweide naar twintig centimeter onder het maaiveld te krijgen. WUR-onderzoekers verwachten dat de veenafbraak dan een kwart minder is dan nu. WUR meet de invloed van de grondwaterstand op de uitstoot van CO2 bij percelen met en zonder waterinfiltratie. Daarnaast is het ook van belang om de gevolgen voor de bedrijfsvoering te kwantificeren.

Landschap en vogelgriep

WUR bestudeerde dat landschapselementen, het type bedrijf en de geografische ligging een belangrijke rol spelen bij de besmetting met vogelgriep op pluimveebedrijven. Deze kennis kan helpen bij het maken van keuzes in de landbouwtransitie.

Gezonde voeding in zorg en horeca

Samen met andere partijen deed Wageningen University & Research onderzoek naar gezonde voeding in de zorg en horeca. Gezonder en duurzamer aanbod van voeding in zorg en horeca leidt tot meer tevreden klanten en gasten en meer gemotiveerde medewerkers. Dat is een van de belangrijkste conclusies van het onderzoek.

Met meer informatie biobased bouwen stimuleren

De bouw met reguliere materialen als cement en staal zorgt voor een grote CO2-uitstoot, terwijl biobased bouwmaterialen als hout CO2 juist vasthouden. Momenteel wordt er nog maar weinig biobased gebouwd in Nederland. WUR wil het gebruik van biobased bouwmateriaal vergroten door informatie over milieuprestatie, certificering en beschikbaarheid actief te delen via de Catalogus biobased bouwmaterialen en de Nationale Mileudatabase. Hierin staan alle biobased bouwmaterialen die nu op de markt zijn te vinden, met toepassingen uit de praktijk. Het doel is om ervoor te zorgen dat biobased materialen op grotere schaal en effectiever toegepast gaan worden. Ontwikkeling van de productieketen en certificering krijgen ook aandacht. WUR werkt tevens aan nieuwe producten voor de bouw, zoals biobased asfalt, recycling van cement en biobased bouwplaten.