Succesvolle SDG Scholierenconferentie: jongeren denken mee over duurzame toekomst

30 mei 2024

Op vrijdag 24 mei verwelkomden we 60 leerlingen en hun docenten uit heel Nederland op onze campus voor de SDG scholierenconferentie 2024. Tijdens deze dag vonden prachtige rondetafelgesprekken plaats, georganiseerd door het Wageningen Youth Institute.

SDG Scholierenconferentie 2024 Wageningen

De conferentie werd georganiseerd door het Wageningen Youth Institute in samenwerking met het Global Citizen Network Nuffic, de gemeente Wageningen en vanuit Pantarijn Wageningen door Riemer Brandsma.
De dag bestond voor een deel uit twee verschillende programma's waarbij een deel van de leerlingen een debatprogramma volgende en een ander deel de rondetafelgesprekken van de Global Challenge hield.

Leerlingen en experts gingen in gesprek over voedselzekerheid en het voeren van constructieve debatten rondom het thema NL2120: "Hoe groen kan Nederland over 100 jaar zijn als we samenwerken met de natuur?"

Leerlinge Dessiy Zhang van het Panora lyceum in Doetinchem vatte de dag treffend samen: "Ik heb veel geleerd, maar vooral hoe belangrijk het is om positief te denken over onze toekomst. We kunnen en moeten als jongeren nu al nadenken over oplossingen voor de uitdagingen van de wereld."

- Het social media element kan niet getoond worden - controleer uw instellingen

Positieve blik op de toekomst

De missie van de conferentie was geslaagd. Het ging niet om doemdenken, maar om het zoeken naar positieve oplossingen. Dit werd gerealiseerd dankzij de samenwerking tussen jong en oud en een toegewijd team. Het NL2120 debat werd begeleid door Tim van Hattum en Marlies van Ree, met debatondersteuning van Jack Bogers en Gabriel Enkelaar.

Global Challenge

De Wageningen Youth Institute-experts die deelnamen aan de rondetafels waren Lotte Demmink, Maya Muller, Martin Kropff, Greetje Kranenburg, en Abby Turner. De aanwezige leerlingen brachten veel kennis in over hun gekozen onderwerp. Op dinsdag 4 juni zijn de winnaars bekendgemaakt.

Zelf meedoen?

Geïnteresseerd om volgend jaar zelf mee te doen aan de Global Challenge? Als leerling kun je je hiervoor opgeven, maar ook docenten hebben de kans om met de hele klas mee te doen. Meer informatie vind je via de onderstaande button

Meedoen aan de Global Challenge

logos conferentie.png