News

Innovatief alternatief voor melkvet wint de ReThink Protein Student Challenge #2

Published on
June 28, 2021

Team Cultivated won de Grand Finale van de ReThink Protein Challenge met hun zuivel-vet alternatief geproduceerd met precisiegistfermentatie. Ze wonnen in de meest veeleisende categorie, Prototyping, en kregen het prijzengeld van €6000. Team AlgO won in de categorie Ideation met hun idee om microalgen te kweken op afvalstromen. Ze kregen € 3000. Beide teams zullen ook professionele ondersteuning krijgen om hun projecten verder te ontwikkelen voor een echte impact op de wereldwijde eiwitvoorziening.

In een spannende Grand Finale koos de jury uiteindelijk team Cultivated als winnaar in Prototyping categorie, hoewel het een zeer moeilijke keuze was. De jury, bestaande uit vertegenwoordigers van bedrijven als Lely en DSM, zei dat hun product 'zeer relevant was om de eiwittransitie mogelijk te maken' en een 'game changer' zou kunnen zijn. Het product van Cultivated zou dienen om zuivelalternatieven te verbeteren door een melkvetvervanger te leveren. AlgO, werd unaniem als winnaar van de categorie Ideation door de jury aangevezen. Hun idee voor een draagbare faciliteit ‘biedt veel flexibiliteit’, aldus de jury. ‘Je kunt het overal brengen waar de afvalstroom is.’

Met 53% van de stemmen werd Blue Chitin de publiekslieveling met hun voeradditief voor visvoer gemaakt met afval van de garnalenindustrie.

40% meer eiwit tegen 2050

Wageningen University & Research (WUR) organiseerde voor de tweede keer de ReThink Protein Challenge, om studenten van over de hele wereld te vragen hoe zij de eiwittransitie zouden aanpakken. Onderzoekers van WUR schatten dat de wereld in 2050 40% meer eiwit nodig heeft. Daarom heeft de wereld nieuwe eiwitbronnen nodig die gezond, betaalbaar en duurzaam zijn. Andere winnaars in de Grand Finale stelden voor om insecten te betrekken voor eiwitten of om de bijproducten van bestaande industrieën te gebruiken, zoals tomatenzaden. Twee teams stelden voor om gistorganismen genetisch te manipuleren om eiwitten te produceren voor zuivelalternatieven.

De teams werden uitgedaagd om meer te bedenken dan alleen nieuwe eiwitten. Ze zullen moeten laten zien dat er een markt bestaat voor hun innovatie en hoe deze de wereld positief zal beïnvloeden. Daartoe presenteerden de deelnemers in de categorie Ideation een goed uitgewerkt, concreet zakelijk voorstel. De deelnemers aan de Prototyping gingen nog een stap verder. Ze lieten de jury een compleet businessplan en een Minimum Viable Product zien. Zoals cricket gebaseerde maaltijdbox van team Sahara, waarmee ze de derde plaats wonnen.

En nu?

Alle zes winnaars krijgen prijzengeld en professionele ondersteuning om hun idee verder uit te werken. Want dat is waar de Protein Challenge om draait: echte innovatie om de wereld te voeden. De runner-up in Prototyping van de eerste editie van de Challenge, FUMI Ingredients, ontwikkelde zijn idee om eiwitten uit algen te isoleren in een spin-off van Wageningen University & Research. FUMI Ingredients ontving in januari een half miljoen euro aan investeringen om een plantaardig alternatief voor eiwit te produceren, dat wordt gebruikt om veganistische vleesalternatieven te binden. Wie weet waar de winnaars van dit jaar over een jaar zullen zijn?

2021_0625_16561800.jpg

Heb je een vraag over de Rethink Protein Student Challenge, neem dan contact op met Rio Pals (rio.pals@wur.nl) of bezoek de ReThink Protein website.