Drie nieuwe projecten gaan starten binnen het NWO 'Groen' programma

27 maart 2015

Binnen het NWO 'Groen' programma, zijn drie PPS projecten goedgekeurd.

1: Clever Cover Cropping (CCC)

In dit vijfjarige programma doen Wageningen UR en NIOO-KNAW onderzoek naar het gebruik van ‘slimme’ mengsels van tussengewassen als groene meststof tussen landbouwgewassen, zoals maïs. Onderzoekers richten zich op de rol die schimmels en bacteriën hebben in relatie tot het verhogen van koolstofgehalte in de bodem, het minimaliseren van uitloging en uitstoot van broeikasgassen op de velden.

Het project wordt financieel ondersteund door 4 bedrijven; Joordens zaden / RAGT Group, PH Petersen Saatzucht Lundsgaard, VANDIJKE Semo en Agrifirm Group BV.

Contact: Gerard Korthals, projectmanager bij Centre for Soil Ecology (CSE) of Ellis Hoffland (Wageningen University)

2: Het ontrafelen van de mechanismen die ten grondslag liggen aan de gezondheid en productiviteit bevorderende landbouwmethoden door detectie van rhizosfeer gemeenschappen

Van het effect van de landbouw methoden op de rhizosfeer gemeenschappen en hun voedselweb is nauwelijks iets bekend voor gewassen. Dit project wil inzicht geven in de effecten die verschillende bodemmaatregelen (bijv. grondbewerking en gebruik van compost) hebben in het vormgeven van het bodemvoedselweb (focus op bacteriën, schimmels, protozoa en nematoden) in de rhizosfeer. Deze inzichten zijn van belang voor het ontwikkelen van diagnostische testen voor robuuste gewas-specifieke adviezen voor het optimaal en duurzaam manipuleren van bodemleven voor een gezonde bodem.

In dit project werken Wageningen UR en NIOO-KNAW samen met de bedrijven ClearDetections en SoilTech.

Meer weten? Gerard Korthals (CSE) of Hans Helder (Wageningen University)

3: SQUASH – a Soil Quality Universally Applicable Soil Health assessment system

Het SQUASH project heeft als doel om een set bodemkwaliteit indicatoren (SQIs) te ontwikkelen die kunnen worden toegepast in een nieuw bodemkwaliteit beoordelingssysteem (SQUASH), om zo de status van ecosysteemdiensten in relatie tot landgebruik te voorspellen.

De toegevoegde waarde van dit algemene SQI concept is dat de basis van de indicatoren identiek zullen zijn voor een geselecteerde taxonomische groep. Dit biedt de mogelijkheid om indicatoren voor specifieke geografische omstandigheden eenvoudig aan te passen. SQUASH zal eindgebruikers voorzien van informatie over de status van een ecosysteemfunctie van specifiek landgebruik en ook over de maatregelen, die kunnen worden genomen om ecosysteemfunctie prestaties te behouden of verbeteren.

In dit project werkt Wageningen UR samen met BLGG AgroXpertus, Koppert Biological Systems en RIVM.

Meer weten? Ron de Goede (Wageningen University) of Gerard Korthals (CSE)

Bekijk ook: soilecology.eu