Socratisch gesprek: Waarom is biodiversiteit belangrijk?

Het is bijna onmogelijk om de complexiteit van een ecosysteem volledig te begrijpen en te beschrijven. Gelukkig biedt de leer van het Iroquois-volk een waardevolle les: om iets écht te begrijpen, moet je het vanuit tenminste 6 verschillende perspectieven bekijken. Door een fenomeen vanuit verschillende perspectieven te bekijken, voorkom je tunnelvisie en sta je open voor nieuwe inzichten.

De Griekse Filosoof Socrates gebruikte deze manier van leren. Tot ergernis van zijn tijdsgenoten schreef hij geen boeken of geschriften. Zijn manier van onderzoek doen was het in gesprek gaan met andere mensen. Socrates hield zich in zijn gesprekken voornamelijk bezig met het stellen van vragen aan zijn gesprekspartners. Hij was benieuwd naar denkwijzen en theorieën van de ander.

Echte levende kennis was volgens hem constant in ontwikkeling. Echte kennis kon volgens Socrates alleen worden verkregen door gesprekken waarbij de leraar samen met de leerlingen hun antwoorden en oordelen baseren op eigen ervaringen. Socrates nam aan dat de leerlingen het antwoord op de (filosofische) vragen al wisten, maar dat zij zich er zelf nog niet van bewust waren. Door de juiste vragen te stellen kon de leraar de leerlingen bewust laten worden van hun innerlijke waarheid en daarmee hun innerlijke antwoord op de vragen.

Door de vragenmethode van Socrates toe te passen gaan we samen een antwoord zoeken op de vraag waarom is biodiversiteit belangrijk. Iedereen heeft hier wel een antwoord op, of misschien (nog) niet. Misschien denk je dat die paar soorten meer of minder niet uitmaken? Laten we van elkaar leren, want ieder van ons draagt een stukje van het antwoord op deze vraag met zich mee.

Samen gaan we op zoek naar het belang van biodiversiteit en laten we ons inspireren door Socrates' bijzondere manier van leren.