Activiteit

United Schools & Wageningen Youth Institute - SDG scholieren conferentie 2024

Armoede, honger, ongelijkheid, klimaatverandering en biodiversiteit. Het zijn slechts enkele Sustainable Development Goals (SDG) waar we mee aan de slag gaan op 24 mei. De 17 SDG's, ontwikkeld om tegen 2030 een groenere, eerlijkere en betere wereld te bouwen, vormen op 24 mei 2024 de input voor gesprekken tussen middelbare scholieren. Jongeren kunnen op deze dag samen aan het werk, in debat en in gesprek gaan over mogelijke oplossingen voor deze uitdagende vraagstukken.

Organisator Wageningen University

vr 24 mei 2024 09:30 tot 16:00

Locatie Wageningen Campus, Impulse

Aanmelden

Wees er snel bij! Er zijn slechts beperkt plaatsen beschikbaar. Per school hanteren we een max. van 5 deelnemers, incl. begeleider.

Aanmelden

De aanmeldingsperiode sluit woensdag 15 mei 2024.

Programma

Het programma is bedoeld voor leerlingen tussen de 14 en 18 jaar oud die interesse hebben in duurzaamheidsvraagstukken en leerlingen die het interessant vinden om over onderwerpen als deze te debatteren. Tijdens de conferentiedag gaan leerlingen met elkaar in gesprek over wat zij denken dat goede oplossingen zijn voor de 17 verschillende Sustainable Development Goals. Er worden verschillende workshops aangeboden die input leveren voor de debatten die zullen plaatsvinden.

Bij het aanmelden voor de conferentie is het ook mogelijk te kiezen voor deelname aan de Global Challenge van het Wageningen Youth Institute. Wanneer hiervoor gekozen wordt, doorlopen de deelnemers op 24 mei het Global Challenge-programma.

Leerlingen die niet aan de Global Challenge meedoen doorlopen het Debat NL2120-programma.

Beide programma's starten en eindigen gezamenlijk.

V2 programma.JPG

Global Challenge-programma

Wageningen Youth Institute (initiatief van WUR en de World Food Prize Foundation in Amerika) nodigt leerlingen uit om een kort werkstuk over een zelfgekozen onderwerp over het voeden van de wereld te schrijven en daarover in gesprek te gaan tijdens de rondetafelgesprekken met experts op 24 mei. De leerlingen maken kans om geselecteerd te worden voor het Global Youth Institute in Des Moines, de VS, in oktober 2024!

Download hier de instructies voor het schrijven van het Global Challenge essay.

Download de richtlijnen

Bij een rondetafelgesprek zitten zes tot acht leerlingen en twee of drie experts aan een tafel. Ze gaan samen in gesprek over het onderzoek dat de leerlingen hebben uitgevoerd en het advies dat ze geschreven hebben.

Het Wageningen Youth Institute is onderdeel van Wageningen University & Research en de World Food Prize Foundation in de VS. Met als doel om wereldwijd scholieren te inspireren en activeren in het wereldvoedselvraagstuk. ‘Hoe voeden we de wereld in 2050 op een eerlijke, duurzame en gezonde manier wanneer de wereldbevolking stijgt naar 10 miljard?’

Op het aanmeldformulier kan aangegeven worden of jullie mee willen doen aan dit onderdeel van de dag. Het Wageningen Youth Institute zal dan contact opnemen over de voorbereiding. Er is (kosteloos) begeleiding vanuit (internationale)studenten van Wageningen University beschikbaar. De deadline voor het inleveren van het Global Challenge essay is op 25 april 2024.

Naast de rondetafelgesprekken zal Greetje Kranenburg van StimuLeer een workshop verzorgen en wordt er een rondleiding over de Wageningen Campus georganiseerd, gericht op duurzaamheid.

Debat NL2120-programma

Na het college 'Zo groen kan Nederland en de wereld er uit zien in 2120', gegeven door Tim van Hattum, Programmaleider Klimaat bij WUR, gaat Marlies van Ree hier verder op in. Samen met de leerlingen gaat zij verkennen wat zij belangrijk vinden aan de (groene) toekomst van Nederland. Ze zal hierbij interactieve methodes gebruiken. Daarna worden de rollen van belanghebbenden in het NL2120 debat uitgelegd: Nationale overheid, EU, bedrijfsleven, natuurorganisaties of de woningbouw sector.

Gabriel Enkelaar en Jack Bogers nemen de leerlingen na de workshop van Marlies van Ree mee in de wereld van debatteren. Debatteren kun je leren! Tijdens deze masterclass gaan we aan de slag met debat technieken en leer jij je goed te vertegenwoordigen tegenover andere argumenten.

De groepen worden na deze workshops verdeeld en iedere debat-groep kiest 2 vertegenwoordigers die het debat om 14.45 op het podium zullen voeren.

Plenair debat

Aan het eind van de conferentie zal er een plenair debat plaatsvinden waarin een aantal van de deelnemers zich gaat verdiepen in een specifieke rol, denk aan overheid, boer, Europese Unie, bedrijven en ga zo maar door. We werken samen naar overeenstemming en zoeken naar de brug om verschillende partijen met elkaar te verbinden om zo ons landje een stukje mooier achter te laten.