Wageningen University zet grote stappen in het online onderwijs

28 november 2014

Wageningen University biedt vanaf Januari 2015 twee MOOCs (Massive Open Online Courses) aan op het platform edX. In gezelschap van bekende universiteiten zoals MIT en Harvard, zal Wageningen zich richten op de kerndomeinen van de universiteit, namelijk duurzame voedselproductie, gezonde leefomgeving en gezonde voeding, leefstijl en levensonderhoud.

Wageningen start binnenkort met de MOOCs  “Growing our future food: crops” en “Introduction to Nutrition- food for health”. Met deze open en online courses ontsluit Wageningen haar kennis aan een breed publiek. MOOCs vervangen niet het campusonderwijs, maar ze zijn een uitbreiding van bestaande onderwijsvormen en zijn open voor iedereen om aan deel te nemen.

Een verdere stap om onderwijs voor nieuwe doelgroepen te ontsluiten en wereldwijd toegankelijker te maken is dat Wageningen vanaf september 2015 een aantal volledige online master of science programma’s aanbiedt: Plant breeding en Nutritional Epidemiology and Public Health. Wageningen University is de  eerste universiteit in haar domein, die met deze innovatieve programma’s online studeren vanuit waar dan ook op de wereld mogelijk maakt. Dit biedt een ideale kans voor studenten die een volledige master diploma van een internationaal hoog aangeschreven universiteit willen halen, maar niet de mogelijkheid hebben om twee jaar van thuis weg te zijn.

De eerste MOOC “Introduction to Nutrition- food for health” met prof.dr.ir. Sander Kersten gaat maandag 12 januari 2015 van start. De tweede MOOC “Growing our future food: crops” met prof. dr. Ken Giller start maandag 26 januari 2015.