WUR gastheer Eindronde European Olympiad of Experimental Science

29 maart 2022

Op vrijdag 25 en zaterdag 26 maart vond de nationale eindronde van de European Olympiad of Experimental Science (EOES), voorheen EUSO, plaats op Wageningen Campus. Tijdens de EOES gaan leerlingen uit de bovenbouw van havo en vwo met praktische opdrachten aan de slag. De twee beste teams mogen Nederland vertegenwoordigen op de internationale EOES in Tsjechië.

Tijdens de feestelijke prijsuitreiking werden onder het toeziend oog van docenten en familieleden de drie beste teams bekend gemaakt. De twee winnende teams vertegenwoordigen Nederland op de EOES-2022 die van 8 t/m 14 mei gehouden wordt in Hradec Králové (Tsjechië) en waaraan vrijwel alle EU-landen deelnemen. Het team dat op de derde plaats is geëindigd is het reserve team.

De drie beste teams zijn:

1. Anne-Fleur Osinga, Jsa Marie Scheele en Ayla Verheul van het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum
  2. Anne van Duuren, Jelle Thoen en Isanne van Steen van het Stedelijk Gymnasium Breda
  3. Erik ’t Jong, Daan Eeltink en Wouter Mastenbroek van CSG Willem van Oranje in Oud-Beijerland

Jamila de Jong, programmaleider Outreach bij Wageningen University & Research en Wageningen Pre-University opende de prijsuitreiking met de woorden: ”Bij deze olympiade draait het niet zozeer om de kennis maar om de vaardigheden, samen ontdekken wat de opdracht is, goed lezen, vooruit plannen en uiteraard: uitvoeren en aanpassen. Belangrijke vaardigheden waar we ook bij onze studenten in Wageningen veel in investeren. Wetenschap bedrijven doe je zelden alleen, het is echt ‘teamwork’. Hulde aan de winnaars van 2022 en felicitaties aan alle deelnemers!”

Jamila de Jong, programmaleider Outreach en Wageningen Pre-University

De prijzen werden uitgereikt door practicumleider Robbin Kramer en Emiel de Kleijn, olympiadencoördinator bij SLO. De Kleijn benadrukte dat alle tien teams die deelgenomen hebben aan de eindronde toppers zijn gezien de goede prestaties. Hij bedankte de docenten en technisch onderwijsassistenten voor het stimuleren van de leerlingen om mee te doen aan deze uitdagende scienceolympiade.

De onderzoeksopdrachten

Het doel van de wedstrijd is het uitdagen en stimuleren van geïnteresseerde en getalenteerde leerlingen op het gebied van science. Tijdens de EOES gaan teams van drie leerlingen uit de bovenbouw van havo en vwo met praktische opdrachten aan de slag. Deze opdrachten bevatten zowel biologische, chemische als natuurkundige elementen. In de natuurkunde en scheikunde opdrachten stond olie centraal. Bij scheikunde onderzochten de leerlingen het verschil in houdbaarheid tussen olijfolie en arachideolie, terwijl bij natuurkunde de viscositeit en de brekingsindex van olijfolie gemeten werd. Leerling vergeleken hun eigen experimentele data met de theoretische voorspellingen. De biologie-opdracht was razend actueel. De leerlingen onderzochten de effectiviteit van een vaccin aan de hand van de immuunrespons van een (gesimuleerde) proefpersoon. Aan de hand van deze analyse konden ze achterhalen of de proefpersoon voldoende beschermd was na vaccinatie.

Het accent van deze Olympiade ligt niet op theoretische voorkennis maar op vaardigheden. En dan gaat het niet alleen om cognitieve vaardigheden. Veel aandacht gaat ook naar het samen onderzoeken in groepen. Samenwerken, plannen, problemen vanuit meer perspectieven benaderen: het zijn sterke punten in de didactiek op Nederlandse scholen. Nederland scoorde dan ook goed op eerdere edities van de internationale EOES.

Organisatie

De organisatie van de EOES ligt in handen van Pre-University College of Science van de Radboud Universiteit (Nijmegen) en het secretariaat ligt bij SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling.

• Tom Bloemberg, Radboud Universiteit
  • André Eppink, Radboud Universiteit