Peter Jongenburger van CSG Het Streek behaalt 4e plaats Natuurkunde Olympiade

17 juni 2020

Dit jaar deden ca. 3000 leerlingen mee aan de Nationale Natuurkunde Olympiade. De beste 120 leerlingen hebben een lesbrief thuisgestuurd gekregen met stof die ver boven het vwo natuurkundeprogramma ligt. Door middel van twee toetsen hebben de leerlingen laten zien wat ze konden.

Tijdens de finaleweek van 2 t/m 9 juni volgden 27 leerlingen diverse online colleges en oefenden ze in kleine groepen. De deelnemers onderzochten impulsbehoud bij het botsen van twee euromunten en bepaalden de brekingsindex van water. Ze deden dit door een glas met water als lens te gebruiken voor het afbeelden van een waxinelichtje op een papiertje. Na de colleges maakten de deelnemers een theorietoets, waarin de eindscores van de vijf topscores erg dichtbij elkaar lagen.

Door corona is de Internationale Natuurkunde Olympiade helaas een jaar uitgesteld. Deze zou dit jaar plaatsvinden in Litouwen, met deelnemers uit 90 landen.

Thijs de Kok (Carolus Borromeus College, Helmond) is de winnaar van dit jaar geworden. Laurens Smulders (Stedelijk Gymnasium Breda), Soroush Raeisi (Corderius College, Amersfoort) en Jeroen op de Beek (Christelijk Lyceum Delft) waren respectievelijk tweede, derde en vijfde.