Nobel Cause, Nobel Prize

17 december 2020

Studenten uit Zweden, de Verenigde Staten en Nederland kwamen op 11 december bij elkaar om te leren over de Nobelprijs, om het World Food Program te erkennen voor het ontvangen van de Nobelprijs voor de Vrede van dit jaar en om te herdenken dat Norman Borlaug deze prijs 50 jaar geleden in ontvangst nam. "Almost certainly, however, the first essential component of social justice is adequate food for all mankind.", las Jeanie Borlaug Laube op haar vaders medaille tijdens de sessie en inspireerde daarmee de jeugd om in actie te komen bij het oplossen van het wereldvoedselprobleem.

De samenwerking tussen de vier Youth Institutes zorgde voor een inspirerende en diverse sessie voor zowel middelbare scholieren als universiteitsstudenten over de hele wereld. De studenten leerden niet alleen over de geschiedenis en impact van de Nobelprijzen, maar ze kregen ook een exclusieve virtuele rondleiding door het Nobelprijsmuseum in Stockholm, gegeven door Annika Hedås Falk, Onderwijsdirecteur van het museum. Een gesprek met speciale gast Jeanie Borlaug Laube over de essentiële rol van de jeugd maakte de sessie persoonlijk terwijl ze de prijzen van haar vader liet zien.

In het laatste uur van de sessie werden lessen over twee Nobelprijswinnaars van dit jaar en hun werk gegeven aan de studenten in twee breakout rooms. Het World Food Program ontving de Vredesprijs, Emmanuelle Charpentier en Jennifer A. Doudna ontvingen de Chemieprijs. Studenten van verschillende leeftijden met verschillende achtergronden kregen de kans om na de presentatie hun gedachten en meningen over de twee onderwerpen in de discussie te delen. Zoals Jeanie Borlaug Laube zei tijdens de sessie, speelt de jeugd een belangrijke rol bij het oplossen van wereldproblemen, dus het is buitengewoon waardevol dat de jeugd ondanks de pandemie kan blijven verbinden.