Middelbare scholieren pakken het wereldvoedselvraagstuk aan

8 maart 2021

De finale van het Wageningen Youth Institute (WYI) 2021 vond plaats op 3 maart, waar middelbare scholieren uit heel Europa hun adviezen deelden voor het oplossen van voedselzekerheidsproblemen na een intensieve periode van onderzoek. De geweldige line-up van experts en sprekers inspireerde jong en oud om deze voedselzekerheidsproblemen te blijven aanpakken. Gabriela Casimiro uit Spanje en Pam Boltjes en Singa de Valk uit Nederland zijn geselecteerd om WYI te vertegenwoordigen bij het Global Youth Institute in Oktober!

Online Talkshow

Coördinator Mirjam Troost en WYI 2018-winnaar Dennis Vlegels gaven vanuit een studio een online talkshow waar mensen van over de hele wereld bij waren. Deze talkshow ging vooraf aan de rondetafelsessies en bevatte Keegan Kautzky, Simon N. Groot, Linda Klunder, Louise O. Fresco en Evi Vet. Namens de World Food Prize Foundation heette Keegan iedereen van harte welkom vanuit Washington. De heer Groot, winnaar van de World Food Prize van 2019, veroverde het publiek met zijn verhaal over de oprichting van East-West Seed en hun werk in Azië en Afrika. Linda introduceerde haar bedrijf Kumasi Drinks. De drankjes waren ook te zien in de Rebel Box die elke deelnemer ontving!

Rondetafelgesprekken

De deelnemers hadden lang genoeg gewacht; de rondetafelgesprekken begonnen direct na de presentatie van Linda. Dertig middelbare scholieren uit Nederland, Spanje, Tsjechië en Kroatië presenteerden hun adviezen voor het oplossen van voedselzekerheidsproblemen in de wereld, na maandenlang te hebben samengewerkt met studenten van Wageningen University. De experts waren onder de indruk van de kwaliteit van het onderzoek van de studenten. De studenten lieten zich ook inspireren door de andere deelnemers.

Scholier Ilse deelde haar ervaringen:

De experts en sprekers gaven ons hoop dat we allemaal een verschil kunnen maken in de wereld. Mijn hoogtepunt van de dag was absoluut mijn eigen pitch waar ik andere studenten en experts kon vertellen over mijn idee, de Food 4 Fiji box. Het was geweldig om meer te weten te komen over ondervoeding.

Global Youth Institute in Des Moines

Gabriela Casimiro uit Spanje en Pam Boltjes en Singa de Valk uit Nederland zijn geselecteerd om WYI in oktober als winnaars te vertegenwoordigen bij het Global Youth Institute van de World Food Prize Foundation in Des Moines!

Runners up zijn Ella Wold uit Nederland en Lucie Škarupová uit Tsjechië.

Alle deelnemende studenten zijn Borlaug Scholars van de World Food Prize Foundation geworden. Iedereen gefeliciteerd met jullie harde werk om oplossingen te bedenken om onze wereld op een duurzame, eerlijke en gezonde manier te voeden!