Kick-off ‘Ideal Burger’ succesvol gestart met Europese leerlingen

23 april 2021

De workshop ‘Ideal Burger’ van het Wageningen Youth Institute is succesvol van start gegaan op woensdag 21 april 2021. Via een online meeting zijn vijftig middelbare scholieren uit vijf Europese landen (Spanje, Tsjechië, Kroatië, Zweden en Nederland) geïnformeerd over hoe zij een plantaardige burger kunnen maken en hoe je deze ook kan verkopen via, bijvoorbeeld, een commercial.

Aftrap

Wageningen Youth Institute coördinator Mirjam Troost leidde deze introductiemeeting en legde uit over wat er van de middelbare scholieren verwacht wordt. Marijn Verweij, verbonden aan Wageningen Pre-University, gaf extra tips over hoe de plantaardige burger smakelijker gemaakt kan worden. Daarnaast werden er ook twee introductiecolleges gegeven door Hanna van den Heuvel, MSc student Environmental Sciences, en Laura Kessels, double degree MSc Nutrition & Health en MSc Food Technology.

Introductiecollege Strategische communicatie

Het introductiecollege gegeven door Hanna van den Heuvel ging over hoe je communicatie kan inzetten om je product beter te verkopen. Hanna legde uit hoe communicatie tussen twee personen, maar ook naar grote groepen mensen werkt. Hierbij is het vooral belangrijk dat je nadenkt over hoe jouw bericht geïnterpreteerd gaat worden door de ontvanger, want miscommunicatie kan al snel om de hoek komen kijken. Daarnaast gaf Hanna ook uitleg over verscheidene wapens van beïnvloeding die de middelbare scholieren in kunnen zetten. Deze wapens spelen in op hoe wij met elkaar als mensen omgaan. Zo kun je, bijvoorbeeld, het idee van schaarste inzetten. Als iets maar kort te verkrijgen is, als voorbeeld, zijn we als mensen sneller geneigd om dit te willen kopen. We houden er namelijk niet van om iets mis te lopen.

Introductiecollege Smaak en textuur van plantaardige vleesalternatieven

Het introductiecollege van Laura Kessels focuste zich op hoe een plantaardige burger daadwerkelijk gemaakt wordt. Laura legde uit hoe machines gebruikt worden in de vegetarische burger industrie om een plantaardige burger structuur te geven. Hierdoor krijgt de plantaardige burger meer ‘bite’. Ze ging daarbij ook meer in op de verschillen tussen vlees en plantaardige vleesvervangers. Eén van de grote verschillen tussen deze twee productgroepen zijn de koolhydraten. Vlees bevat van nature geen enkele koolhydraat, terwijl een plantaardige burger gemiddeld voor 15% bestaat uit koolhydraten. Volgens Laura werken deze koolhydraten als een soort spons, waardoor een plantaardige burger een droger mondgevoel kan geven in vergelijking met vlees.

Wat volgt er nu?

Met de instructies en introductiecolleges uit deze online meeting is het nu aan de middelbare scholieren om een plantaardige burger te maken in de komende drie weken. Daarbij moeten ze ook een commercial, vlog, powerpoint of online poster maken waarin ze hun eigen plantaardige burger aanprijzen.

De scholieren hebben tot uiterlijk woensdag 12 mei om hun plantaardige burger en bijbehorende reclame te maken. Daarna is het aan een jury om deze reclames te beoordelen. De scholieren worden hierbij uitgedaagd om een creatieve reclame op te zetten, want hun plantaardige burger zelf wordt niet beoordeeld door de jury.

Hanna en Laura zijn twee van de vier juryleden die de reclames van de middelbare scholieren zullen gaan beoordelen. Daarnaast schuiven ook Atze Jan van der Groot, persoonlijk hoogleraar aan de WUR, en Mendelt Tillema, oprichter van UmaMeats, aan als juryleden om de reclames te beoordelen. De finale en bekendmaking van de winnaars zal plaatsvinden op woensdag 19 mei van 16.00 tot 17.00.

FutEUre Food

De deelnemende leerlingen zitten op middelbare scholen die uitwisselen binnen het FutEUre Food project. Dit is een innovatief Erasmus+ project met vijf verschillende Europese scholen:

• Insula College Locatie Halmaheiraplein, Nederland
  • Aoiz I Sociedad Cooperativa (Liceo Monjardin), Spanje