Grootste online scholierendenktank van Nederland

10 maart 2021

Havo- en vwo-leerlingen uit heel Nederland kunnen zich nu inschrijven voor de Hannover Messe Challenge. De acht universiteiten en veertien hogescholen van de regionale VO-HO netwerken organiseren op 12 en 13 april voor de vijfde keer de Hannover Messe Challenge. Dit jaar zal het evenement in verband met corona voor het eerst volledig online zijn.

Tijdens de Hannover Messe Challenge gaan scholieren in twee dagen aan de slag om een creatieve en technisch-innovatieve oplossing te bedenken voor een van de zeven uitdagende challenges. De challenges zijn echte vraagstukken van bedrijven en onderwijsinstellingen uit het hele land. Zo kunnen de scholieren opzoek naar de positieve kanten van DeepFakes voor het bedrijf PersonalAlze of helpen met het reduceren van het energieverbruik van de filterkelder van Grolsch.

Teams

In tegenstelling tot andere jaren schrijven de scholieren zich in als team van minimaal 3 en maximaal 6 deelnemers. De leerlingen werken online aan hun opdracht in speciale teamsessies. “Het lijkt mij heel erg leuk om met een team in gesprek te gaan met een bedrijf en vervolgens aan een oplossing te werken”, zegt Danique Haarhuis, een deelnemer uit Almelo.

Rondom de teamsessies vinden er allerlei online onderdelen plaats gestreamd vanuit een theaterzaal omgebouwd tot professionele studio. Deze gezamenlijke onderdelen zijn onder andere de kick off, een aantal Q&A sessies met het bedrijf van de gekozen challenge, een workshop van Jor, Beer & ‘The Questioneers’ en uiteindelijk de oplevering van het eindproduct. Elk team krijgt een online studentcoach van een van de deelnemende hoger onderwijsinstellingen toegewezen die het team zal ondersteunen. Een jury beoordeeld alle inzendingen en het team met de beste oplossing wint €250,-.

Grootste scholieren denktank van Nederland

Vorig jaar ging de Hannover Messe Challenge in verband met corona helaas niet door. “Door het evenement dit jaar online te organiseren ervaren de leerlingen alsnog hoe bedrijven wetenschap, technologie en praktische kennis inzetten om hun uitdagingen op te lossen”, vertelt Jamila de Jong, voorzitter van het landelijke netwerk van universiteit en hogescholen. “Welke opleidingsroute je ook kiest, na je studie komen alle routes samen en dat ervaren de leerlingen tijdens de grootste online denktank van Nederland.”

Meer hoogopgeleide wetenschappers en technologen

Het percentage leerlingen dat in Nederland een studie kiest in de bèta technische hoek is nog steeds niet voldoende om te voldoen aan de groeiende vraag naar hoogopgeleide technici in Nederland. Via de Hannover Messe Challenge worden de leerlingen enthousiast gemaakt voor een (natuur)wetenschappelijke of technische studie en een loopbaan die daarop aansluit. De scholieren ontmoeten wetenschappers en bedrijven die vertellen over de oplossingen die zij ontwerpen voor uitdagingen in de maatschappij. Aanmelden en meer informatie vinden kan via de website van de Hannover Messe Challenge.

Meer informatie en aanmelden