Europese leerlingen gaan aan de slag met de Global Challenge

17 december 2020

Middelbare scholieren uit heel Europa namen deel aan de kick-off workshop van de Global Challenge, georganiseerd door Wageningen Youth Institute en SLU Youth Institute op 14 december. In deze workshop werd uitgelegd waar de Global Challenge over gaat en hoe studenten er een kunnen schrijven. Speciale gast Evi Vet, VN-jongerenvertegenwoordiger biodiversiteit en voedsel, sprak over de onderwerpen waarmee ze te maken heeft in haar samenwerking met de Verenigde Naties en inspireerde daarmee de studenten met onderwerpen voor hun Global Challenge verslag.

Over de workshop

Wageningen Youth Institute coördinator, Mirjam Troost, beschreef de Global Challenge van de World Food Prize Foundation, waarin studenten een kort verslag schrijven over een wereldwijde uitdaging naar eigen keuze, ondersteund door universiteitsstudenten. Marloes Ruiter en Dennis Vlegels, oud-deelnemers van het Wageningen Youth Institute, legden studenten uit hoe ze hun Global Challenge-rapport schrijven in een minicollege. Na het inleveren van het Global Challenge-rapport, gaan de middelbare scholieren online rondetafelgesprekken voeren met medestudenten en experts, zoals World Food Prize-laureaten en universiteitsprofessoren. Tijdens dit evenement worden studenten geselecteerd om zich in oktober 2021 in Des Moines, VS, aan te sluiten bij het Global Youth Institute.

Jeugdvertegenwoordiger van de Verenigde Naties deelt haar werk

Evi Vet, VN-jongerenvertegenwoordiger biodiversiteit en voedsel, vertelde waarom ze jongerenvertegenwoordiger werd en wat haar actuele zaken zijn. “Onze voedselproductie is sterk afhankelijk van biodiversiteit. De rol van bijen en het effect van hun achteruitgang is slechts één voorbeeld waarom biodiversiteit en voedsel met elkaar verweven zijn. ”, Legt Evi uit over het belang van biodiversiteit voor de voedselproductie. “Wij als jongeren zijn zo'n groot deel van de wereld. Over 30 jaar zullen wij degenen zijn die beslissingen nemen en nadenken over de uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd. " Als enige jeugdvertegenwoordiger van biodiversiteit en voedsel in de wereld, legt ze de sleutelrol van de jeugd uit en moedigt ze de studenten aan om te lobbyen voor meer jongerenvertegenwoordigers.

Workshop van 14 december gemist?

Wageningen Youth Institute en SLU Youth Institute organiseren op 14 januari een identieke workshop. Schrijf je in voor 12 januari!

Mocht je niet bij de workshop op 14 januari aanwezig kunnen zijn of de vorige opnieuw willen bekijken, dan kun je de opname van 14 december bekijken: