Christine Moene wint voor de tweede keer de Biologie Olympiade

15 juni 2015

Na een intensieve trainingsweek bij Wageningen University zijn de winnaars van de 25e Biologie Olympiade bekendgemaakt. Christine Moene (CSG Het Streek, Ede) liet ruim 10.000 deelnemers achter zich en mag zich voor het tweede jaar op rij de beste biologieleerling van Nederland noemen.

De top-4 bestaat verder uit Quinten Rutgers (Stedelijk Gymnasium Nijmegen), Gosse Sjoerd Bootsma (Gymnasium Camphusianum, Gorinchem) en Bram Vermeulen (Cals College, Nieuwegein). Zij vertegenwoordigen Nederland in juli op de Internationale Biologie Olympiade.

De Biologie Olympiade is een uitdagende wedstrijd voor scholieren uit de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs. De Olympiade brengt getalenteerde en breed geïnteresseerde leerlingen bij elkaar die worden gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen. De twintig beste leerlingen uit de bovenbouw waren uitgenodigd voor een trainingsweek bij Wageningen University, gefaciliteerd door Bètasteunpunt Wageningen. Zij kregen van experts een week lang colleges, practica en toetsen op hoog niveau en over een breed scala aan biologieonderwerpen.

Alle deelnemers ontvingen mooie prijzen met dank aan de sponsoren van de Olympiade. De twee winnaars kregen extra prijzen: Christine ontving een stereomicroscoop, ter beschikking gesteld door Breukhoven, en Quinten won de felbegeerde 10voorBiologie-studiebeurs ter waarde van €2000,-. Voor Christine en Quinten is hun winst bijzonder, omdat zij vorig jaar ook waren geselecteerd voor de internationale ronde.