Call for proposals Dudoc Bèta

1 juli 2021

Ben jij die bevlogen en betrokken bètadocent, die altijd het onderste uit de kan wil halen, zodat jouw leerlingen zelfs de lastigste concepten begrijpen? En zou je graag de tijd willen krijgen om te onderzoeken hoe binnen jouw bètavak didactische optimalisering mogelijk is? Ga onderzoeken!

Als eerstegraads bètadocent, kun je met een Dudoc-Bèta promotiebeurs van NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) 4 jaar lang, gedurende 3 dagen per week, bètadidactisch onderzoek doen. Je school krijgt gedurende het onderzoek een subsidie om een vervanger aan te stellen.

Lijkt het je wat om de didactiek van jouw vak vanuit een wetenschappelijk perspectief te benaderen?

Hoe kom je aan een goed onderzoeksvoorstel?

Dit is een mogelijk stappenplan:
Stap 1: Ga allereerst bij jezelf na WAT je zou willen gaan onderzoeken, binnen jouw bètavak: welk concept of welke vakdidactische benadering is het volgens jou waard om onder de loep te worden genomen?
Stap 2: Lees je alvast in: zoek vakpublicaties en zo mogelijk wetenschappelijke literatuur.
Stap 3: Zoek contact met een mogelijke promotor (een hoogleraar in de bètadidactiek) of begeleider. Als je wilt dat we je helpen een match te vinden, neem dan contact met ons op via dudoc@science.ru.nl.
Stap 4. Geef je ideeën verder vorm, samen met je promotor en/of begeleider. Schrijf een onderzoeksvoorstel en dien dat in bij NRO.
Wacht niet te lang: Het lijkt nog ver weg, maar de deadline voor het indienen van het projectvoorstel is 2 december 2021.

“Als onderzoeker heeft dit project mij in staat gesteld mijn competenties en passie voor het doen van onderzoek te ontwikkelen en te vergroten. Het functioneren binnen de wetenschappelijke gemeenschap verdiepte mijn perspectief op onderwijs en onderzoek. Werken met experts binnen het Dudoc-Bèta programma was een unieke leerervaring. Ook de samenwerking met internationale collega’s verbreedde mijn kijk op onderwijs op vele manieren. Samengevat versterkte dit onderzoeksproject mijn professionele ontwikkeling op een breed vlak - als professional in de klas, binnen de school, en binnen de (inter)nationale wereld van onderwijs en onderzoek.”

Marianne van Dijke-Droogers - Dudoc-onderzoeker cohort 2016