Bijzondere uitkomst Food Valley havo PWS prijs

9 juni 2020

Bijzondere omstandigheden zorgen dit jaar voor een bijzondere wending; de zesde editie van de Food Valley Havo PWS-Prijs kent een gedeelde 1e plaats voor drie profielwerkstukken! Dit werd woensdag 3 juni bekendgemaakt tijdens een online prijsuitreiking.

Normaliter is de presentatie van de leerlingen bepalend voor de prijsuitreiking. Door de corona-maatregelen kon helaas de fysieke prijsuitreiking niet plaatsvinden. Hierdoor zijn alle genomineerden gelijk gewaardeerd. Aangezien de jurybeoordeling erg dichtbij elkaar lag, was er maar een mogelijkheid: een gedeelde eerste plaats voor de drie profielwerkstukken. Aeres Hogeschool Wageningen organiseerde dit jaar de wedstrijd.

Renske Seegers en Kim Peters van Ulenhof College Doetinchem schreven hun profielwerkstuk over 'Gezondheidsaspecten van Yakult en yoghurt'. Mathilde Bos en Rieneke Mudde van Driestar College Gouda deden onderzoek naar 'Overvoeding en gezondheidsproblemen'. Astrid Smit van Ster College Eindhoven onderzocht of een speen - de PaciPro - als toevoeging kan dienen op bestaande toolkits voor zwangere en pas bevallen vrouwen.

De PWS-prijs voor havisten

De Food Valley Havo PWS-Prijs – één van de weinige profielwerkstukwedstrijden speciaal gericht op havisten – is een initiatief van drie hogescholen gevestigd binnen en verbonden aan het Food Valley Scholennetwerk; Aeres Hogeschool Wageningen, Christelijke Hogeschool Ede en Hogeschool Van Hall Larenstein te Velp. Het jaarlijkse thema is Groen en Gezond, met onderwerpen als plant, dier, duurzaamheid, leefomgeving, voeding en gezondheid.

Over de hogescholen

• Aeres Hogeschool Wageningen (AHW)
    Een educatie hogeschool, waar je je richt op het vergroten van de leerkracht van mensen en organisaties. Van (beroeps-)onderwijs tot professionele praktijk. Geïnspireerd door de natuur met opleiding op het gebied van natuur, dier, plant, bloem, voeding, horeca bakkerij & recreatie, mulitmediadesign en marketing.
  • Christelijke Hogeschool Ede (CHE)
    Een christelijke hogeschool en kenniscentrum met diverse voltijd en deeltijd hbo-opleidingen, bachelors, masters, associate degrees, post hbo’s, cursussen en trainingen en een breed aanbod voor professionals, waaronder Leraar basisonderwijs, Verpleegkunde en Bedrijfskunde.
  • Van Hall Larenstein (in Velp en Leeuwarden)
    Een duurzame en internationale hogeschool met opleidingen op het gebied van de groene leefomgeving, water, natuur, dieren, voedsel, life sciences en internationale handel en ontwikkeling.