Keynote lezing "Het leerproces centraal bij technologische ondersteuning in de klas"

De Food Valley Scholenconferentie 2017 werd geopend door Frank de Jong van Aeres Hogeschool Wageningen. Een groot scala mogelijkheden voor gebruik van technologie in de klas werd gepresenteerd. Met voorbeelden als virtual reality, augmented reality en het gebruik van online fora voor het opbouwen van kennis.

Ervaringen studenten minor Educatie

Door: Luuk Achterberg en Judith Houwaart

Waar virtual reality de leerlingen het onderwerp in kon trekken, gaf augmented reality een goede link tussen het gebruik van een boek en de visualisatie van onderwerpen uit dat boek. De vraag die echter bleef hangen en ook naar voren kwam in de Q&A was; “Hoe gaan we deze technologieën  gebruiken in de klas en wat zijn de randvoorwaarden waar aan voldaan moet worden?”

Conclusies die al vrij snel getrokken werden waren: technologie in de klas geeft de mogelijkheid tot een oneindig aantal vernieuwende werkvormen, echter moet er aan een hoop randvoorwaarden worden voldaan voordat het een betrouwbaar medium is om te gebruiken in de klas. Deze randvoorwaarden bestaan bijvoorbeeld uit een stabiel netwerk, een platform zoals mobiel of laptop dat consequent door de hele school gebruikt wordt en scholingen voor docenten om te zorgen dat zij dit onderwijs ook daadwerkelijk kunnen faciliteren. Ook werd de vraag gesteld of de technologie in de klas voor een betere leeromgeving zorgt in de klas of dat de oude methoden ook prima hun werk deden. Een voorbeeld hiervan was het gebruik van augmented reality tegenover het gebruik van de molecuulbouwdoos. Hier kwam de vraag naar voren of we niet bezig waren met het gebruik van technologie als doel te maken in het onderwijs in plaats van een middel.

Al met al is iedereen enthousiast om met technologie aan de slag te gaan in de klas, maar voordat dit kan gebeuren moet aan de randvoorwaarden worden voldaan. Daarnaast moet technologie een middel blijven en niet een doel op zich.