Verslaglegging workshopronde 2

2.1 Over de slag bij Nieuwkoop en de 4-daagse op Schiermonnikoog

De docenten scheikunde en biologie van het Ichthus College in Veenendaal hebben een erg leuke vorm bedacht voor het profielwerkstuk. Leerlingen hebben de mogelijkheid om met school een week veldwerk te doen voor hun profielwerkstuk. Vroeger vond het onderzoek plaats in Nieuwkoop, tegenwoordig op Schiermonnikoog. De voorbereiding voor deze werkweek begint al vroeg. Enkele maanden voor de leerlingen weg gaan moet het onderzoeksplan al klaar liggen. Er komt veel kijken bij de organisatie van zo’n werkweek. Daar staat tegenover dat het erg leerzaam is voor de leerlingen. Bovendien zijn ze er erg enthousiast over. Het viel me op dat deelnemers van deze workshop enthousiast werden van de verhalen van de workshopleiders.

Workshopleiders: Elwin van der Kolk en Henk Staal, Ichthus College Veenendaal

Doelgroep: docenten bovenbouw


2.2 Het profielwerkstuk, de Linnaeusprijs en de universiteit

Plantenexpert Anja Kuipers vertelt ons over de Linaeusprijs. Als jurylid loont ze sinds 2009 prijzen tot wel duizend euro uit voor profielwerkstukken met onderwerpen gerelateerd aan planten. Ze wijst ons op het belang van planten voor de wetenschap, reikend van DNA tot de World Food Crisis. Onderwerpen als mierenvoer voor vleesetende planten en algenproductiesystemen op daken van scholen komen langs. Anja wijst op het belang van goede aansturing binnen school en middels discussie komen we erachter dat sturing divers is. Moet er meer gericht worden op experimenten, verslaglegging of juist samenwerking? Een gebrek aan goede statistieke basiskennis zorgt volgens de leraren voor de meeste PWS-stress...

Workshopleider: Anja Kuipers, WU en juryvoorzitter Linnaeusprijs

Doelgroep: docenten bovenbouw bètavakken


2.3 Van mini PWS naar PWS en verder

Deze workshop werd gefaciliteerd door het Johannes Fontanus College. Door de introductie van het mini PWS in de onderbouw leren de leerlingen vaardigheden die ze nodig hebben voor het PWS in de bovenbouw. Op deze manier lopen de leerlingen in de bovenbouw minder tegen moeilijkheden aan. Hiervoor moet de leerlijn voor vaardigheden in de onderbouw worden bijgesteld. Zo zal er meer aandacht worden besteed aan samenwerken, reflecteren en onderzoek- en informatievaardigheden. Een aantal wensen voor de toekomst zijn het uitbreiden van het contact met het HO, meer bekwame begeleiders en verbeterde onderzoeks- en informatievaardigheden.

Workshopleiders: Liesbeth Mulder-de Vries en Peter Klaassen, Johannes Fontanus College

Doelgroep: docenten algemeen

2.4 Hoe blijf je fris als docent

De workshop begon al goed door het openen van het raam. Het DOT, Docent Ontwikkel Team, is een project waarin lessen en lesmateriaal worden ontwikkeld door docenten. De vraag “hoe blijf je fris?” werd gesteld. Fris wordt hier omschreven als het aantrekkelijk houden van je lessen voor je leerlingen. Veel verschillende manieren werden beschreven hoe je aan ideeën komt om je lessen aantrekkelijk te houden. Aan ons werd gevraagd hoe wij onze ideale les voor ons zagen, als we alle begrenzende middelen wegdachten. Als laatste kregen we een leuk voorbeeld te zien van een lessenserie. Hierin mochten leerlingen de theorie in een praktische opdracht, in dit geval een filmpje, uiten. Een leuk en vernieuwende manier om les te geven.

Workshopleiders: Arjen Nawijn (Stoas Vilentum Hogeschool) en Annemieke Gemmink (Christelijk Lyceum Veenendaal)

Doelgroep: docenten bètavakken

2.5 De community, plaats waar kennis en praktijk elkaar ontmoeten

In de workshop maakten we kennis met het begrip community: een leergemeenschap waar leerlingen, studenten, docenten, onderzoekers en werkveldpartners werken aan een praktijkdilemma. Na een informatieve presentatie werd er druk gebrainstormd hoe community’s te gebruiken zouden zijn in het traject van het maken van een projectwerkstuk. De vele plannen om leerlingen in aanraking te laten komen met de praktijk van hun gekozen vakgebied werden samengevat in een woordenspin. De toekomst zal moeten laten zien wat er uiteindelijk met de plannen gaat gebeuren. Ik ben in ieder geval enthousiast!

Workshopleider: Elly van de Berg, Christelijke Hogeschool Ede

Doelgroep: docenten algemeen