Food Valley Scholennetwerk Jaaragenda en Borrel 2020

Op dinsdag 13 oktober 2020 kwam het Food Valley Scholennetwerk bijeen tijdens de eerste online presentatie van de gezamenlijke jaaragenda. Hierin werd er een kijkje genomen achter de schermen bij de Technasiumwerkplaats en aansluitend gaf Raban Haaijk, Architect-directeur bij Bureau Bos, een inspirerende lezing over circulariteit in het onderwijs.

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Video openen in YouTube

Oorspronkelijk zou de FVSN-borrel dit jaar plaatsvinden bij het Johannes Fontanus College (JFC) in Barneveld. Vanwege de aangescherpte corona-maatregelen is er dit jaar echter gekozen voor een ‘CORONA-PROOF’ online evenement. Buiten het missen van de gebruikelijk verzorgde hapjes en drankjes, was er aan enthousiaste vertegenwoordigers uit de regio geen gebrek.

Zodra alle computers waren opgestart, microfoons ingesteld en camera’s gepositioneerd, trapte Jamila de Jong (programmaleider Food Valley Netwerk VO-HO) de bijeenkomst af met een hartelijk welkom aan de deelnemers. Wegens het 10-jarige bestaan en succes van FVSN werden het nieuwe logo van het scholennetwerk en het junileumlogo onthult en was er een virtuele overdracht van verschillende cadeautjes, waaronder een proefschrift over de functionaliteit van kennisoverdracht binnen het FVSN en een schitterende jubileum koffiemok.

Na het bespreken van de FVSN-Jaaragenda door Jamila en de filmwedstrijd door Hedzerd de Boer van Cultura Ede, gaven Bram Rietveld en Kerwin van Twillert een inspirerende rondleiding door de JFC Technasiumwerkplek, ‘een plek voor slimme gasten de met hun handen willen werken’. Daarnaast presenteerde de studenten Jade en Adriaan een prachtig ontwerp voor een circulaire brug. Het JFC-schoolgebouw staat reeds in de steigers, maar na de her-constructie zijn we allemaal van harte welkom.

Hoe kan circulariteit aansluiten bij het onderwijs van nu?

Dit was de vraag waarmee Raban zijn presentatie begon. Tijdens de allesomvattende lezing nam ons mee in het verleden, heden en de toekomst van het circulair onderwijsgebouw waarbij hij praktijkvoorbeelden gaf over de technische en natuurlijke kringloop, cradle to cradle, recycling, downcycling en circulaire economie.

De middag werd afgesloten met een discussie over het vertalen van deze kennis naar voorbeelden per schoolvak en een vragenronde. Een van de vragen die gesteld werd was in hoeverre Bureau Bos leerlingen heeft laten meedenken over de circulariteit van het nieuwe schoolgebouw van JFC. Raban gaf als antwoord dat ze dit zeker hebben gedaan en de leerlingen niet alleen over de circulaire aspecten hebben laten meedenken, maar ook over het daadwerkelijke ontwerp. Soms wordt als argument om dit niet te doen gebruikt dat de leerlingen met een paar jaar weer van school zijn, maar hij vindt dit een gemiste kans. “Je krijgt een andere visie mee wanneer je leerlingen centraal stelt en je krijgt hele andere gesprekken met docenten. In papieren documenten kun je niet kwijt wat echt gevraagd wordt, dus daar zijn we 10 jaar geleden mee gestopt. Wij willen vanaf het aller eerste moment praten met de eindgebruikers”.

Ondanks dat de borrel last-minute online gehouden werd, hebben toch nog 32 schoolleiders en (aankomende) docenten deelgenomen. Wanneer de situatie dit toelaat kunnen we volgende jaar de Technasiumwerkplaats en het resultaat van de verbouwing met eigen ogen bekijken.

We willen hierbij nog alle aanwezigen bedanken voor het organiseren, presenteren en deelnemen aan deze eerste Online FVSN-borrel. Blijf gezond, verbonden en hopelijk zien we elkaar snel!

Online programma

16:45 Digitale inloop
17:00 Welkom door Jamila de Jong, programmaleider FVSN
17:10 Hedzerd de Boer van Cultura Ede over filmwedstrijd
17:20 Bram Rietveld en Kerwin van Twillert over de Technasiumwerkplaats
17:30 Speeddates over duurzame projecten met leerlingen
17:50 Introductie op lezing
17:55 Lezing Circulariteit in het onderwijs
18:30 Discussie
19:00 Einde

Filmwedstrijd 'Voedsel en Kringlopen'

Wat is jouw kijk op ‘Voedsel en kringlopen’? Deze vraag stellen wij aan leerlingen van 12 tot en met 18 jaar uit de regio. We vragen hen een filmpje van minimaal 5 en maximaal 10 minuten in te sturen en het ons te vertellen. Of het nu een korte documentaire, een animatie of comedy is, dat mogen zij zelf weten. De beste drie filmpjes worden in het programma van het Food Filmfestival 2021 van Cultura Ede opgenomen. Hedzerd de Boer van Cultura Ede verteld ons tijdens de borrel meer over dit project.

Technasiumwerkplaats

De projecten van het vak Onderzoeken en Ontwerpen (O&O) worden op het JFC in de Technasiumwerkplaats uitgevoerd. De werkplaats in een inspirerende ruimte die van alle gemakken voorzien is. De borrel zou aanvankelijk in deze ruimte plaatsvinden, daarom vertellen de oprichters van de werkplaats ons graag meer over hoe deze tot stand is gekomen, wat de leerlingen daar allemaal kunnen doen en hoe dit bijdraagt aan het onderwijs.

Speeddates over duurzame projecten

Hebben jouw leerlingen aan een project gewerkt dat in het teken stond van circulariteit in de breedste zin van het woord of gaan zij hier binnenkort mee aan de slag? Denk hierbij aan een moestuin of duurzaam internationaal uitwisselingsproject. We dagen hen uit hun plannen of het resultaat van het project tijdens de FVSN-borrel te presenteren zodat zij andere leerlingen en docenten inspireren om ook met circulariteit aan de slag te gaan.

Lezing Circulariteit in het onderwijs

Raban Haaijk, Architect-directeur bij Bureau Bos, neemt ons mee in het verleden, heden en de toekomst van het circulair onderwijsgebouw. Waar tijdens de industriële revolutie nog werd gedacht dat bronnen oneindig waren en de natuur onkwetsbaar was, weten we inmiddels wel beter.

Hoe ga je om met circulariteit als het aankomt op het schoolgebouw? Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk komen begrippen als technische en natuurlijke kringloop, cradle to cradle, circulaire economie en rethinking voorbij. Aansluitend bespreken we onderling hoe we deze kennis kunnen vertalen naar voorbeelden voor in de klas.

Informatiemarkt

Omdat de informatiemarkt nu niet fysiek plaats kan vinden, stellen onze partners zich graag op deze manier aan jullie voor.

Aeres Hogeschool Wageningen

Leerkracht, vakkennis en professionele ontwikkeling

Hoe zorg je ervoor dat je al je kennis, talenten en potentieel benut? Bij Aeres Hogeschool Wageningen richt je je op het vergroten van de leerkracht van mensen en organisaties. Van (beroeps-) onderwijs tot professionele praktijk. Geïnspireerd door de natuur. Het vergroten van leerkracht staat centraal in het totale onderwijsaanbod, de professionaliseringstrajecten en in het praktijkgerichte onderzoek. We staan middenin het werkveld en leiden docenten, praktijkopleiders, innovators van leren en kennismanagers op voor beroepsonderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. 

Omdat onze 'gewone' open dag niet door kan gaan organiseren wij op zaterdag 7 november aanstaande een online open dag.  Van 10.00 - 14.00 uur heb je op onze site de mogelijkheid om te chatten met docenten en studenten en kun je video’s en presentaties bekijken.

Christelijke Hogeschool Ede

Kies jij voor een opleiding aan de Christelijke Hogeschool Ede, de CHE (cee-haa-ee)? Wanneer je in Ede komt studeren, dagen we je uit na te denken over hoe jij van betekenis kunt zijn voor een ander. Of je nu studeert of straks werkt, als journalist, verpleegkundige, bedrijfsadviseur of...

'Wie wil jij zijn voor de wereld van morgen?' is een vraag of thema waar jij je tijdens je studie mee bezig houdt.

De CHE is een hogeschool die hoge eisen stelt aan de kwaliteit van het onderwijs. Dat merk je als student. De CHE mag zich al jaren de beste (middelgrote) hogeschool van Nederland noemen. Elk jaar zetten studenten en onafhankelijke experts de CHE in de Keuzegids op nummer één. Daar zijn we trots op.

Hogeschool Van Hall Larenstein

Hogeschool Van Hall Larenstein is een kleinere hogeschool waar persoonlijke aandacht voor de student vanzelfsprekend is. Studenten kiezen voor Van Hall Larenstein voor de inhoud van de opleidingen, maar ook voor het praktijkgerichte onderwijs. Ze werken al tijdens hun studie met opdrachtgevers uit de praktijk. Onderwijs vindt plaats in een van de gebouwen van de hogeschool in Velp of Leeuwarden, maar ook in de eigen tuinen, labs, ateliers of proefboerderijen. Duurzaamheid zit in het dna van de school en de studenten. Van Hall Larenstein werd dan ook door een landelijk studentenpanel uitgeroepen tot duurzaamste hogeschool van Nederland.

Van Hall Larenstein biedt hbo-opleidingen aan op het gebied van de inrichting van onze omgeving, water, natuur, voeding, dieren, business en internationale ontwikkeling. Er zijn ook deeltijdopleidingen, associate degrees en masteropleidingen. Wie meer wil weten over de school of geholpen wil worden met zijn studiekeuze, vind verdere informatie op de website.

Wageningen Youth Institute

“Hoe voeden we de wereld in 2050 op een eerlijke, duurzame en gezonde manier wanneer de wereldbevolking stijgt naar 10 miljard?” Deze vraag stellen we aan havo en vwo leerlingen die begonnen zijn aan hun profielwerkstuk of meesterproef en mee willen denken aan deze vraag.

Wageningen Youth Institute (WYI) is onderdeel van Wageningen University & Research en de World Food Prize Foundation in de Verenigde Staten. Elk jaar organiseert WYI een profielwerkstukwedstrijd en daagt hiermee leerlingen uit op zoek te gaan naar oplossingen voor een van de grootste uitdagingen waar we in de wereld voor staan: het wereldvoedselvraagstuk. De winnaar gaat in oktober mee naar de uitreiking van de World Food Prize in Des Moines, de Verenigde Staten. De winnaar ontmoet daar leerlingen en experts van over de hele wereld en doet mee aan het Global Youth Institute.

Wetenschapsknooppunt Wageningen University

Wetenschapsknooppunt Wageningen University brengt wetenschap in de klas. We nodigen kinderen en (aankomende) leerkrachten uit op de universiteit en brengen wetenschap en techniek in de klas door middel van aantrekkelijke lesactiviteiten. Hierbij maken kinderen en (aankomende) leerkrachten kennis met onderzoekend en ontwerpend leren.

Een aantal van onze jaarlijks terugkerende activiteiten zijn: Kinderuniversiteit, Junior Science Lab, Ontwerpwedstrijd, Wetenschapper in de klas en Senior Science Lab (voor pabo-studenten). Verder bieden wij de webapp TOOL waarmee leerlingen uit groep 5 t/m 8 volgens het 7-stappenmodel van onderzoekend leren werken. Daarnaast bieden wij verschillende lespakketten en inspiratiekaarten.

Het Wetenschapsknooppunt is een samenwerking tussen Wageningen University en Christelijke Hogeschool Ede.

Wageningen University

De universiteit is een belangrijk onderdeel van Wageningen University & Research. De universiteit richt zich specifiek op de thema’s gezonde voeding en leefomgeving en draagt met bachelor- en masteropleidingen bij aan voedselzekerheid.

Decanen, mentoren, studiekeuzeprofessionals en vakdocenten spelen een belangrijke rol bij de studiekeuze van leerlingen. Wageningen University wil je hierbij graag ondersteunen. Op onze website vind je diverse mogelijkheden om leerlingen te ondersteunen bij het maken van een studiekeuze.

Heb jij activiteiten voor de FVSN-jaaragenda?

Zoals je van ons gewend bent presenteren wij tijdens de borrel de FVSN-Jaaragenda. Het idee achter de jaaragenda is dat binnen de scholen al enorm veel interessante en inspirerende activiteiten worden georganiseerd. Daar willen wij graag alle docenten uit ons scholennetwerk van mee laten profiteren. Bij elkaar in de keuken kijken en leren van elkaar, dat is wat wij met de FVSN-Jaaragenda beogen te doen.

Organiseert jouw school in 2020/2021 activiteiten die ook voor vakgenoten van andere scholen uit het netwerk toegankelijk zijn, dan horen we dat heel graag.

Mail ons!