Hoe raak ik de lezer?

Hoe raak ik de lezer?

Wanneer was je voor het laatst geïntrigeerd door een artikel? Wat is er voor nodig om je te raken, en een verhaal te onthouden? Natuurlijk willen we graag verhalen vertellen aan onze websitebezoekers, maar een goed verhaal: daar moet emotie inzitten

Waarom?

Ratio en emotie dragen beide bij aan de overtuigingskracht van een artikel, video, of ander concept. Als je je lezer wil bereiken en raken, dan is het dus essentieel om emotie toe te voegen aan een verhaal.

Informatie verwerken mensen via verschillende routes, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen emotionele en een rationele route. Welke manier hiervoor (onbewust) gekozen wordt is afhankelijk van de voorkennis van het onderwerp en de interesse die je hiervoor hebt.  Reclame voor lekkere koekjes verwerk je via de emotionele route, een brochure over je zorgverzekering benader je op een andere manier. Lees hier meer over de twee breintypes.

Als je weinig voorkennis hebt over een bepaald onderwerp, wat zorgt er dan voor dat je je er in gaat verdiepen? De commerciële wereld van advertenties speelt dan in op het aspect emotie. Welk gevoel levert de content op? Word je er mooi, gelukkig, blij, geïnspireerd van?

Emotie oproepen op twee manieren

Emotie kan op verschillende manieren terugkomen in content. Het kan in het verhaal zelf zitten, door mooie beelden, een persoonlijk verhaal, een aangrijpende situatie. Maar emotie kan ook ontstaan bij de lezer naar aanleiding van de content. Bijvoorbeeld door geinspireerd te raken na een goed verhaal over vleesconsumptie, een blij gevoel na een ludieke actie, of zin om te knutselen door een goede blog.

En hoe doe je dat?

Help, betekent dat je volgende artikel tot tranen toe moet ontroeren?
Nee. Emotie is veel meer dan alleen huilen, het is ook verbazing, verwondering, humor. Het kan ook leiden tot inspiratie, tot verleiding. Hieronder een aantal truc’s om het aspect emotie te laten terugkomen in het artikel.

1. Ken je doelgroep
Waar heeft de doelgroep behoefte aan? Wat zijn de worstelingen van de doelgroep? Waar ligt het ’s nachts wakker van? Waarschijnlijk zijn dit ook de onderwerpen waardoor je doelgroep geraakt wordt. Daar kan je met content op inspelen, dan kan je je doelgroep raken: emotie!
Check: video Foodwatch over suiker in frisdrank 'Frisdrank, de feiten'

2. Deel een positieve emotie
De meest gedeelde content op het internet, bevat de volgende emoties: verwondering, humor, vreugde. Mensen delen dus het liefste een positieve emotie. Vertel een verhaal met een verrassend plot! Of geef de lezer een blij gevoel.
Check: online stripverhaal 'Zit er een houdbaarheidsdatum op relaties?'

3. Vertel een geheim
Wie was je eerste liefde? Nee dat hoeven we niet van iedereen te weten. Maar een geheim, een element wat je nieuwsgierig maakt, een kijkje achter de schermen? Dat roept verbazing op.
Check: een kijkje achter de schermen bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn wijnemenjemee.nl

Bronnen/ meer achtergrond