De hele dag online; wat doen we dan?

De hele dag online; wat doen we dan?

Natuurlijk willen we onze doelgroep zo optimaal mogelijk bereiken, en hiervoor zetten we diverse kanalen in. Maar zijn er nog kansen die we mislopen? Zijn er gaten die we op een mooie en passende wijze kunnen vullen? Om mij hierop te oriënteren heb ik mijn negen collega’s geïnterviewd. Allemaal online redacteuren, in verschillende leeftijdscategorieën. Lees hier de uitkomsten.

De leeftijden varieerden van 22 jaar t/m 64 jaar. Per persoon werden er heel diverse antwoorden gegeven. Hierdoor waren er niet veel eenduidige conclusies te trekken. Ik kon wel een aantal grote lijnen ontdekken en deze deel ik graag:

“Ik zit eigenlijk alleen op amusementssites’
Je mediagebruik is eigenlijk heel persoonlijk. Het gaat er om wat je in je vrije tijd zoal doet. Met enige schaamte meldden collega’s dat ze eigenlijk vooral ‘amusement’ bezoeken in hun vrije tijd, denk aan voeding, wonen, hobby’s, muziek, cultuur. Maar dat is eigenlijk logisch! Als je thuis bent wil je ontspannen, en dan lees / bezoek / bekijk je content die je écht aanspreekt. Wat je blij maakt, interesseert of wat je aanzet tot nadenken. Wil een organisatie je bereiken, dan moeten ze iets te melden hebben wat de moeite waard is.

Op zoek naar inspiratie
Behalve dat we ons bezig houden met wat onze persoonlijke interesses zijn, doen we ook inspiratie op voor het werk. Dit gaat op verschillende manieren, de een abonneert zich op nieuwsbrieven, de ander gaat speurt rond op Instagram. Ook worden er actief bezoekjes gebracht aan blogs zoals Marketingfacts en Dutch Cowboys.

“Ik heb alle notificaties uitgezet”
Het gebruik van sociale media willen we op een bepaalde manier te beperken. De notificaties van Twitter en Facebook kunnen erg dwingend zijn. Deze zetten we steeds vaker uit. Dat betekent ook dat we bezig zijn met filteren, ontvolgen en meer bewuste keuzes maken in het gebruik van sociale media.

Wijze van nieuwsgaring is leeftijdsafhankelijk
Hoe jonger, hoe kleiner de kans dat je traditionele kanalen gebruikt om nieuws te garen. Jonge(re) mensen gaan ervanuit dat het nieuws ‘vanzelf’ naar ze toe komt. Dit kan door de verschillende mensen en nieuwsbronnen die ze volgen op social media. Zij filteren het nieuws voor je, delen wat hen interesseert en zo komt het je kant op. Het journaal wordt minder op vaste momenten gekeken, of helemaal niet.

Hoe ouder, hoe groter de kans dat je een nieuwsbrief opent
Nieuwsbrieven worden vaker geopend door mensen die in een hogere leeftijdsklasse zitten. Ze openen deze minimaal ‘even’ om ze door te kijken. Dit kan gaan om inspiratie voor het werk, op de hoogte blijven van actualiteiten in een bepaald vakgebied, maar ook van merken en winkels. Jongere collega's zien de nieuwsbrieven vaak als een last, en gooien ze ongeopend weg.

De kans dat je een URL intikt, is groter naarmate je ouder bent
Zoals ik al schreef, de wat jongere groep gaat ervan uit dat de sociale media het nieuws en actualiteiten voor hen filteren. De basis is social media en vanuit hier gaan ze verder naar onderwerpen die ze interessant vinden. Ze zullen dus minder snel rechtstreeks een website bezoeken. De wat oudere doelgroep geeft aan wel eens een URL in te tikken om bijvoorbeeld regionaal nieuws te lezen, of meer te weten te komen over een onderwerp.

Ben je een echte deler, liker en plaatser? Dan zit je vast ook op Instagram!
Het denken in leeftijden is niet altijd relevant. Het lijkt erop dat hoe actiever je bent op social media op het gebied van delen, liken en plaatsen, hoe groter de kans is dat je Instagram gebruikt. Dit is dus niet leeftijdsafhankelijk, maar meer persoonsafhankelijk. Instagram groeit onder alle leeftijden, ook de wat oudere doelgroep treedt toe tot Instagram.
Dit geldt ook voor het gebruik van Pinterest. Ben je een plaatjeskijker, op zoek naar inspiratie en creativiteit? Dan is de kans groot dat je op Pinterest zit, ongeacht je leeftijd.

De dialoog aangaan? Alleen bij een concrete vraag
We gaan maar weinig het gesprek aan met organisaties en bedrijven. Bij een concrete en praktische vraag, sturen we een berichtje op Twitter. Bijvoorbeeld bij een nieuw telefoonabbonement, of een kapot koffieapparaat. Uit pure interesse, nieuwsgierigheid of andere drijfveren wordt weinig contact gezocht. Whatsappen met een organisatie? Daar werd uiteenlopend op gereageerd. Whatsapp staat dicht bij je persoonlijke leefwereld, dus dan moet het wel echt interessant zijn.

Wat is de conclusie?
We willen in onze vrije tijd vooral content bekijken die we écht leuk vinden, het moet ontspannend zijn. We filteren wat we niet leuk vinden, en daar moet een organisatie dus tussen komen. De organisatie moet content plaatsen die wij echt willen lezen, bekijken en wat ons raakt..
Verder zouden we misschien iets minder in leeftijden moeten denken, en meer in types. Want inmiddels hebben (bijna) alle leeftijden hun weg op het internet wel gevonden. Instagram is een mooi medium om verder over te brainstormen en de mogelijkheden verder te verkennen (wordt vervolgd..)